Novoroční jízda za zero waste sušenkami – první letošní CSR akce členů Asociace společenské odpovědnosti

17. 01. 2019

Členové Asociace společenské odpovědnosti se vydali v úterý 15. ledna na cestu FlixBusem do Plzeňského Prazdroje, aby ochutnali zero waste sušenky Biopekárny Zemanka.

Ty pekaři vyrobili exkluzivně pro tuto příležitost z mláta, tedy ze zbytku ze sladu používaného při výrobě piva. Netradiční cestou jsme otevřeli sezónu našich společných akcí v roce 2019. Partner akce FlixBus všem účastníkům zájezdu vystavil zpáteční jízdenky na cestu Praha-Plzeň. Všichni se mohli také zapojit do soutěžního kvízu o otevřené jízdenky po Evropě (gratulujeme vítězce Veronice Kovářové z organizace Hero Clan, která nejrychleji a správně zodpověděla všechny otázky). Po druhé hodině odpolední zelený autobus, pro naši cestu speciálně polepený logem SDGs (Cíle udržitelného rozvoje), projel známou bránou Plzeňského pivovaru.



Po krátkém networkingu členů u piva a dobrého jídla zahájila hlavní program Tereza Kamal, CSR manažerka Plzeňského Prazdroje. Konkrétním projektům zaměřených na udržitelnost se pak věnoval manažer provozu Plzeňského Prazdroje Tomáš Kosmák. Poprvé všem představil projekt, na který všichni netrpělivě čekali: zero waste sušenky vyrobené z mláta. Nápad na jejich výrobu vznikl díky propojení Plzeňského Prazdroje Asociací společenské odpovědnosti na dalšího z členů Biopekárnu Zemanka. Mláto vzniká jako odpadní surovina (přebytek) při vaření piva. Doposud Prazdroj část zbylého mláta dodával jen zemědělcům, kteří ho používají jako krmivo pro hospodářská zvířata, což ale tento pilotní projekt může změnit.

„Mláto má oproti běžným moukám vyšší obsah bílkovin a vlákniny a nižší obsah sacharidů. Rozhodli jsme se najít partnera, který by spolu s námi zkusil experimentálně vyrobit něco podobného i u nás,“ uvedla Tereza Kamal.



Sušenky jsou vůbec prvním produktem z mláta, které Biopekárna Zemanka vyrobila – a to v rekordním čase. Recepty pro slanou i sladkou variantu postupně od poloviny prosince zkoušela hlavní pekařka Zemanky Hana Hermová. „Pro nás to byla zajímavá výzva. I my jsme se vydali cestou udržitelné výroby a rádi jsme se podíleli na tomto projektu. Ukázali jsme, že výrobu můžeme posouvat ekologičtějším směrem,“ dodává Jan Zeman Biopekárny Zemanka.

Sušenky vyrobil Prazdroj společně s pekárnou zatím jako pilotní projekt jen a pouze pro akci Asociace společenské odpovědnosti. Zatím nepůjdou do hlavní výroby a na přímý trh, do té doby ale můžou sloužit jako inspirace pro ostatní.



„Spojení pivovaru a pekárny je ideální kombinací. Když si uvědomíme, že v Česku je přes 450 pivovarů, včetně těch malých, vzniká tu obrovský prostor pro budoucí zajímavá partnerství. Udržitelné zero waste hospodaření, které navíc stojí na lokální spolupráci,“ dodává ke spolupráci Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.



Po ochutnávce zamířili všichni účastníci akce na prohlídku Plzeňského pivovaru. Kromě ukázky podrobného procesu výroby piva mohli i ochutnat přímo ze sudu nepasterizovaný a nefiltrovaný plzeňský ležák. A když pivo, tak na stojáka – na konci prohlídky se připojil se svým vystoupením ve stylu stand-up comedy Michal Kavalčík, moderátor a zpěvák, dříve známý pod přezdívkou Ruda z Ostravy. Následoval závěrečný networking na zpáteční cestě do Prahy.



Fotogalerii z celé akce od fotografa Jana Nechvíle zobrazíte ZDE.
Sdílejte na: