Supermarkety v Británii zavádějí na své prodejny obaly bez užití plastů

22. 11. 2018

První velký supermarket, který zavedl bezplastové obaly, je nyní v severním Londýně ve Velké Británii. Zastánci věří, že je další gigantické obchodní řetězce budou následovat.

Jeden ze sítě komunitních supermarketů Thornton's Budgens v Belsize Park s více než 1 700 produkty byl během 10 týdnů přetvořen na prostor bez plastu. Jedná se o příklad, jak lze vybudovat během 3 let svět bez plastů. Za podpory místních osobností Jima Broadbenta a Dame Janet Suzman si supermarket stojí za tím, že se stal "veřejným experimentem" jak obchodovat s potravinami na udržitelné úrovni.



Následuje příkladu holandského supermarketu v Amsterdamu, kde byla loni v únoru poprvé na světě zavedena první ulička bez použití plastů. Ambice londýnského obchodního retězce je však větší, protože vše - od zeleniny, brambor a sýrů až po maso - chtějí mít zabaleno bez použití plastových obalů. Po oficiálním zahájení dokonce poslanec Parlamentu Spojeného království Philip Hammond oznámil, že by rád zavedl tzv. daň na plasty, které nebyly předen vytvořeny recyklováním. Následoval rostoucí světový zájem o škodách a důsledcích, které jsou způsobeny jednostranným použitím plastů v mořích a oceánech. Na ty poukázal v dokumentu Blue Planet II David Attenborough, jehož dokument byl odvysílán v loňském roce.

 

 


Andrew Thornton, který vlastní franšízy Budgens, k otevření supermarketu řekl: "Doufáme, že to, co teď tady děláme, vzbudí zájem řetězců jako Sainsbury, Tesco a dalších..." Jakmile se někdo z řetezců obrátí na velké výrobce jako jsou Coca-Cola, Heinz nebo Unilever, prohlásí: "Pokud nepřestanete prodávat výrobky v plastu, nebudeme je skladovat," pak prý změna přijde velmi rychle. Balení mnoha výrobků už bylo nahrazeno staromódně vypadajícími papírovými obaly z celulózy, což je biologická složka buněčných stěn zelených rostlin. Na uskladnění 300 druhů sýrů musel být vyvinut nový obal z vosku.

Thornton poté řekl The Daily Telegraph, že prodeje se zpočátku snížily, protože zákazníci byli odrazeni tím, že produkty jako sýr nebo uzeniny nevidí skrze obal. To se vyřešilo novým transparentním neplastovým obalem. Sian Sutherland, spoluzakladatelka iniciatity Plastic Planet, která stojí za celou kampaní a spolupracuje s Thornton's Budgens, řekla, že při přechodu na bezplastovou alternativu napomáhali influenceři a průkopníci. Dále vše vysvětlila: "Jsou to právě velké značky, které ke změně přistupují šnečí rychlostí."



Iniciativa se snaží otevírat dveře inovativním obalovým technologiím. Mezi nově představenými produkty, které jsou v nabídce tento týden ve Velké Británii, je například slanina zabalená v neplastovém obalu. Hammond v proslovu v parlamentu řekl, že se nyní přestal soustředit na zavedení tzv. "Latte levy" (daně na jednorázové plastové kelímky na kávu) a místo toho se zaměřil na balení do plastů. Vláda bude konzultovat uvalení daně na ty společnosti, které používají plastové obaly na potraviny a nápoje obsahující méně než 30 % recyklovaných složek. Opatření je zacíleno na plasty, které je téměř nemožné recyklovat, jako jsou třeba plastové boxy a plastová brčka. Sian Sutherlandová dále dodala: "Budeme živoucí laboratoří, která funguje. Všechny ostatní supermarkety se od nás mohou učit. Přetvořili jsme 1700 produktů za 10 týdnů, a to je teprve začátek."




Zdroj: Britain's first plastic-free supermarket zones open. The Telegraph - Telegraph Online, Daily Telegraph, Sunday Telegraph - Telegraph [online]. Copyright © Telegraph Media Group Limited 2018 [cit. 22.11.2018]. Dostupné ZDE.
Sdílejte na: