Kampaň Pěšky do školy děti bavila, její smysl chápou

12. 11. 2018

Organizace Pražské matky dnes vyhlásila vítěze Soutěže školních reportérů pořádané v rámci kampaně Pěšky do školy a oficiálně uzavřela její letošní první ročník.

Po zhodnocení výsledků kampaně lze konstatovat, že přináší malou jiskřičku naděje v boji proti nevratným klimatickým změnám. Naše děti ještě nezapomněly chodit, většinu z nich to dokonce baví, a navíc si uvědomují, proč je to dobré.

„Auta tu smrdí, jsou tu celkem zbytečný a znečišťujou nám prostředí. Když bydlíš za Prahou, pojedeš hromadnou dopravou,“ zaznívá v jedné školní reportáži o průběhu kampaně Pěšky do školy. Cílem kampaně bylo nejen upozornit na narůstající trend vozit děti autem až ke školním dveřím, ale především vést děti i rodiče k tomu, aby o cestování po městě začali přemýšlet a vyzkoušeli si, že to jde i jinak. Školy zapojené do kampaně se mohly přihlásit také do soutěže školních reportérů, jejíž výsledky vyhlásily Pražské matky ve Skautském institutu.

„Zajímalo nás jaký bude mít kampaň dopad, jakým způsobem ji na jednotlivých školách zrealizují, a hlavně jsme chtěli vědět, co si děti o kampani myslí, jak ji prožívají a zda chápou její smysl,“ vysvětluje jedna z organizátorek, Marie Čiverná, proč se soutěž stala součástí kampaně.

Kampaně, která probíhala v září v rámci Evropského týdne mobility, se zúčastnilo 16 škol, tedy více než 7 000 dětí. Díky motivačním akcím, tzv. pěším dnům, se tři čtvrtiny dětí, které běžně jezdí do školy autem, rozhodly pro jiný způsob dopravy – polovina z nich přišla pěšky, další čtvrtina použila MHD. Celkem se do školy pěšky vypravilo o pětinu více dětí než obyčejně. Na kole během pěších dnů přijelo do školy dokonce šestkrát více dětí než obvykle. Kolo totiž běžně využívá jen minimum dětí, protože u většiny škol chybí jak bezpečná cyklistická infrastruktura, tak i možnost kolo během vyučování uschovat.

Z výsledků hodnocení kampaně vyplynulo, že děti si uvědomují, že chůze je zdravější, ekologičtější i vhodnější pro bezpečnost v ulicích. Vyrazit pěšky však nepovažují za nejjednodušší způsob, patrně proto, že chůze od nich vyžaduje nějakou aktivitu. Dobrá zpráva je, že se toho nebojí a svou energii poměrně rády investují. Vidí totiž i výhody aktivního cestování. Kampaň se dětem vesměs líbila, více než 80 % ji hodnotilo pozitivně. Hodnocení ukazuje, že děti jsou ochotné přijmout svůj díl osobní odpovědnosti a začít se chovat zodpovědně, přestože to znamená ústupky z vlastního pohodlí.



Co bylo podle dětí nejlepší?

  • „Koukat kolem sebe, dýchat čerstvý vzduch. Nesedět jak lenoch v autě a nenechat si dovézt zadek až sem.“

  • „Když pojedeme autem, nebudeme hubnout, když půjdeme pěšky, budeme hubnout.“

  • „Je lepší chodit pešky do školy, protože na parkovišti je míň aut a s mamkou si můžu popovídat.“

  • „Pomohlo to něčemu? Z mého pohledu ano. Nad školou už není pravidelně tolik aut a většina z nás chodí pěšky, což je pro nás zdravé a prospěšné. A co se na této akci líbilo nejvíce? Spousta dětí by rozhodně odpověděla, že nejlepší na tom všem byly dárky, co se dostávaly za příchod… Ale pro mne je nejlepší, jak se všichni okolo snažili. Mohli si říct, že jim je to jedno, ale nebylo. A to se mi moc líbilo.“


Vítězné reportáže můžete shlédnout zde.




Zdroj: Tisková zpráva, Pražské matky
Sdílejte na: