IKEA ve jménu dobra

31. 10. 2013

IKEA prodává obvykle jen nové kusy nábytku, které si doma podle návodu méně či více úspěšně sestavíte.

Nyní se však v norské kampani zaměřila na nábytek, kterého se lidé zbavují, když nakupují nové vybavení právě u švédského velkoprodejce.

Není totiž úplně zvykem pořizovat si nový nábytek až v momentu, kdy se vám ten dosavadní úplně rozpadne. Většinou starému nábytku ještě zbývá pěkných pár let, kdy by mohl ještě někomu sloužit. A tak v rámci ochrany životního prostředí a udržitelného rozvoje investovala IKEA ve Švédsku své reklamní peníze do toho, aby pomohla svým zákazníkům prodat svůj starý nábytek. Reklamní rozpočet byl stejný jako na nové kousky, jen u nábytku nebyly ty pro nás podivně znějící názvy, ale jména lidí a jejich telefonní čísla, přes která je mohli potenciální kupci kontaktovat a nábytek si koupit.

IKEA se s podělila o veškeré svoje reklamní pokrytí. Staré kousky z druhé ruky se objevovaly vedle nových IKEA produktů po osm týdnů. Reklamy se vysílaly v televizi, na webu a Facebooku vznikl speciální bleší trh, který fungoval tak dlouho, dokud se všechny kousky neprodaly. Není to poprvé, co se IKEA zapojila do prodeje staršího nábytku, který díky jejím produktům často končil na skládkách. Začala ve Švédsku už v roce 2010.

Někdy IKEA pomoc zákazníkům nabízí, jindy zase doufá, že i oni přiloží ruku k dílu. A i když je to jedna z nejbohatších firem ve Skanidnávii, lidé v norském Bergenu, kde se IKEA stěhovala z jednoho koncem města na druhý, se mohli přetrhnout.


IKEA je žádala, aby měli například zahajovací řeč nebo aby zasadili strom. Nakonec celá myšlenka strhla lidi natolik, že se začali dobrovolně hlásit i na aktivity, které sami vymýšleli. Známí umělci pro změnu nabídli své vystoupení zdarma. Akce se vydařila i z zhlediska PR. Měla velké mediální pokrytí, které přitáhlo davy lidí. Stěhování se nakonec zúčastnilo zhruba 20 % obyvatel Bergenu a udělali společně z této události nejúspěšnější otvírání nové pobočky v historii švédského výrobce nábytku a možná i nejpozitivnější „otvíračku“  nového obchodu vůbec.


Zdroj: marketingjournal.cz, 2013
Sdílejte na: