BlackRock tlačí ostatní podniky k CSR. Je už společenská odpovědnost normou?

28. 02. 2018

Laurence D. Fink, zakladatel a výkonný ředitel investiční firmy BlackRock, informoval minulý měsíc vedoucí představitele největších světových korporací, že pokud chtějí získat podporu jeho firmy, musí být prospěšné společnosti.

„Společnost se dožaduje, aby podniky, státní i soukromé, sloužily společenskému účelu,“ píše v dopise Laurence D. Fink. Tento důraz na společenskou odpovědnost firem se objevuje už posledních dvacet let, v posledních letech se ale zintenzivnil, protože podniky a jejich výkonní ředitelé ve velkém uskutečňují a propagují dobročinné iniciativy.

 


Níže uvádíme některé společnosti, které v nedávné době posílily své filantropické úsilí:   

                              

Microsoft má speciální oddělení, které se věnuje dobročinnosti. Podle viceprezidentky společnosti, Laury Clyton McDonnell, v loňském fiskálním roce splečnost Microsoft darovala více než 1,2 miliard dolarů na software a služby neziskovým organizacím.



Výkonný ředitel Googlu, Sundar Pichai, nedávno oznámil, že společnost v následujících pěti letech udělí granty v hodnotě miliardy dolarů. Tyto peníze budou směřovat k řešení globálních problémů, například v oblasti vzdělávání. Společnost také spustila iniciativu Grow with Google, která má pomoct americkým pracovníkům získat dovednosti potřebné k zaopatření práce nebo spuštění vlastního byznysu. V neposlední řadě mohou zaměstnanci společnosti Google poskytnout až milion hodin dobrovolnické práce neziskovým organizacím.



Nadnárodní technologická společnost IBM zavedla cestovní program, díky němuž jsou nejlepší zaměstnanci posíláni na čtyři týdny za profesionální dobrovolnou prací do rozvojových zemí. Společnost věří, že tento program posílí oddanost firmě a hlavně pomůže zaměstnancům rozvinout své vůdčí dovednosti, schopnost řešit problémy a spolupracovat.

Mnohé studie potvrzují, že zaměstnanci, kteří ve své práci vidí smysl a účel, jsou výkonnější, produktivnější a ochotnější ve společnosti zůstat. Filantropické úsilí tedy podporuje morálku i mezi současnými pracovníky. Firma si tak své zaměstnance udržuje a ušetří peníze na výdajích za nabírání nových.

Podniky, které jsou veřejností považovány za dobročinné, mají konkurenční výhodu mezi spotřebiteli. To si myslí například Neal Hartman, přednášející managementu na americké univerzitě MIT. „Za posledních několik let se zvýšil stupeň aktivity ze strany spotřebitelů ve věci podpory konkrétních společností pro něco, co dělají,“ říká Hartman, „nebo bojkotování konkrétních společností buď kvůli nedostatku aktivity, nebo vnímání toho, že firma podporuje věci, které velké množství spotřebitelů nepodporuje.“

Dobročinnost firem se stává normou a bude to mít vliv na firmy všech velikostí. „Mohlo by to dojít až do bodu, kdy firmy, které se tímto zatím nezabývají, začnou cítit trochu víc tlaku, aby byly aktivnější,“ říká Hartman. Poslední oznámení BlackRocku ukazuje, že jeho předpovědi by mohly být správné. V dopise Laurence D. Fink také napsal: „Aby firma vzkvétala, musí nejen podávat finanční výkon, ale také ukázat, jak tím dosahuje pozitivního vlivu na společnost.“




Zdroj: CNBC, BlackRock’s push for ‘social responsibility’ shows shift in companies. [online]. Volně přeloženo z AJ, dostupné ZDE.
Sdílejte na: