Britský Selfridges ukazuje, jak lze z použitých kávových kelímků vytvořit nákupní tašky

17. 01. 2018

Ve Velké Británii je ročně spotřebováno zhruba 2,5 miliardy kelímků na kávu, ovšem recyklován je pouze nepatrný zlomek z nich. Plastový povlak na jejich povrchu znemožňuje jejich recyklaci spolu s běžným papírovým odpadem.

Selfridges, britská společnost spravující známá obchodní centra, spojila své síly se specializovaným recyklačním závodem v hrabství Cumbria, který díky svým technologiím dokáže odstranit plastový povlak kelímku a jeho papírové jádro opětovně využít. Z použitých kávových šálku jsou posléze vyráběny žluté ikonické nákupní tašky populárního řetězce, který se tímto krokem snaží bojovat proti rostoucímu množství odpadů.

 


Jak tedy proces přeměny kávového kelímku na nákupní tašku vypadá v praxi? Prvním krokem je shromáždění všech kelímků z jídelen a kanceláří Selfridge a jejich následná kontrola společností Veolia. Posléze jsou kelímky odeslány výrobci papíru James Cropper za účelem jejich přepracování v rámci recyklačního procesu nazvaného CupCycling, kde jsou již šálky přeměněny na papír, a ten je použit na výrobu žlutých nákupních tašek. Tento recyklační proces je vůbec prvním na světě a pro představu, z vláken jednoho šálku je vyrobeno 20 % jedné tašky. Jak uvedla společnost Selfridges, tento krok je součástí její širší strategie činění obchodu nejen efektivněji, ale i více udržitelně.

Projektový ředitel prodeje, Chris Brant, uvádí: ,,V roce 2015 jsme v rámci naší kampaně Project Ocean ve spolupráci s Zoological Society v Londýně odstranili plastové přepravní tašky, plastové mikročástice z produktů našich kosmetických salónů a jednorázové plastové kelímky a lahve z našich obchodů. Díky našim partnerům, jakými jsou James Cropper a Veolia, můžeme nyní vzít kávové šálky, tedy náš odpadní produkt, a přeměnit je v nákupní tašku.  Jsme velmi hrdí na to, že jsme prvním obchodníkem, který recykluje a následně využívá šálky právě tímto inovativním způsobem.‘‘



Skutečnost, že jsou rostoucí haldy jednorázových kelímků na kávu či jiné nápojové pochutiny skutečným problémem, dokazuje i kampaň deníku Daily Mail, která v rámci projektu zvaného Curb the Cups vyzývá řetězce kaváren, aby vynaložila patřičné kroky, které povedou ke snížení kelímků končících zpravidla na skládce. ,,Nejzelenější‘‘ alternativou by pak bylo povzbuzení zákazníků, aby si do kaváren přinášeli své vlastní šálky, k čemuž je má motivovat sleva na zvolený nápoj. Mnoho řetězců rovněž bere v potaz zavádění nových typů šálků, které je možné mnohem snáze recyklovat spolu s papírovým odpadem, a dám jim tedy možnost jejich opětovného využití.




Zdroj: Used coffee cups are turned into Selfridges bags for life. Daily Mail UK (dailymail.co.uk) [online]. Copyright © Associated Newspapers Ltd [cit. 17.01.2018]. Volně přeloženo z EN, dostupné ZDE.
Sdílejte na: