Zastavme plýtvání potravinami: Síť komunitních ledniček jako britský příklad dobré praxe

30. 11. 2017

Do čela boje proti plýtvání vlastních výrobků se staví britský obchodní gigant Sainsbury’s. Díky svým průkopnickým aktivitám se firma opět těší nebývalé mediální pozornosti.

Nedávno řetězec Sainsbury’s označil své zboží chytrými štítky, které monitorují stav čerstvosti a použitelnosti potravin (tzv. "Smart Fresh" štítky), usnadnil tím spotřebitelům rozhodnutí, zda je produkt ještě vůbec poživatelný a má smysl jej kupovat. Nyní zahajuje obchodní řetězec zcela novou iniciativu. V rámci snahy o snižování zbytečného plýtvání potravinami tentokrát spojuje síly s charitou Hubbub, která se zaměřuje na udržitelná řešení, a také s firmou Bosch, předním světovým dodavatelem technologií a služeb.

Každý rok skončí ve Velké Británii v odpadcích potraviny v hodnotě 13 miliard liber. Jídlo za přibližně 3 miliardy se dále proplýtvá v pohostinství a v potravinářském sektoru. Ačkoliv povědomí o nutnosti omezovat plýtvání potravinami mezi lidmi obecně roste, možnosti týkající se přerozdělení přebytečných a zkáze podléhajících potravin těm, kteří je potřebují, zůstávají omezené.

Nová iniciativa s názvem Síť komunitních ledniček (The Community Fridge Network) se snaží zavedené nehospodárné způsoby nakládání s potravinami změnit. Síť totiž poskytuje místním komunitám (ulicím či čtvrtím) jednoduchou a dostupnou možnost, jak plýtvání potravinami omezit. Zároveň je tím řešena i otázka potravinové bezpečnosti. Konkrétně program zajišťuje to, aby se v rámci určité oblasti rozmístily lednice, do kterých mohou místní podniky a domácnosti vkládat přebytečné potraviny. Obsah lednic je následně k dispozici komukoliv, kdo se ocitne v jejich blízkosti.

 


Podobné pilotní projekty již zaznamenaly úspěch ve Španělsku a v Německu. Tyto pokusy také napomohly v minulém roce vytvořit základní schéma pro město Swadlincote v hrabství Derbyshire, kde Sainsbury’s finančně podpořil vznik podobného projektu nesoucího název "Plýtvej méně, ušetři vice". Cílem iniciativy bylo pomoci zákazníkům ušetřit, a to tím, že celkově vyhodí méně potravin, které předtím nakoupili, ale již nestihli zkonzumovat. Komunitní lednici a mrazák poskytla projektu firma Bosch.

„Poté, co jsme zaznamenali obrovský úspěch našeho pilotního projektu ve městě Swadlincote, v rámci kterého se jen za sedm měsíců přerozdělilo vice než 9 000 kusů různých druhů potravin, jsme velmi potěšeni, že můžeme podpořit komplexní program Komunitní síť ledniček,” říká Paul Crewe, vedoucí oddělení Sainsbury’s zaměřeného na udržitelnost, strojírenství a energetiku.



„Inovativní pokus ze Swadlincote nám ukázal, že jedno malé městečko je schopné ušetřit každý měsíc vice než 500 kg potravin. Je to fantastická příležitost pro plno lidí nejen omezit plýtvání potravinami, ale zároveň ušetřit. Jako firma se zavazujeme pomoci našim zákazníkům snížit množství potravinového odpadu prostřednictvím naší kampaně „Méně plýtvej, ušetři vice”. Zároveň se neustále snažíme nalézt způsoby, jakými můžeme omezit naše vlastní přebytky potravin. Do dnešního dne jsme poskytli více než tisíci místních charit napříč celou Velkou Británií potraviny, které nepotřebovaly být uskladněny v chladu. Náš projekt nám nově umožní předat těm nejvíce potřebným i chlazené potraviny.”

Program komunitních ledniček bude zahájen zprovozněním pěti ledniček v anglickém městě Milton Keynes, na třech místech v severním Londýně (v Manor House, Leytonstone a Old Street) a v Severním Irsku. Očekává se, že v průběhu příštího roku se projekt rozšíří napříč celou Velkou Británií. A co více, již existující komunitní ledničky, včetně té v Swadlincote nebo v oblastech Camberwell, Frome a Brixton, se do vznikající sítě zapojují a tím narůstají síly k boji proti plýtvání potravinami.

Odezva na vznikající iniciativu Síť komunitních ledniček je v drtivé většině pozitivní. Organizace Hubbub prozradila, že od vzniku pilotního projektu řetězce Sainsbury’s je doslova zaplavena žádostmi lidí se zájmem zapojit se do Sítě zprovozněním vlastních komunitních ledniček. Síť zájemcům poskytne bezplatně poradenství, potřebnou podporu a pomoc při řešení častých problémů týkajících se například právních požadavků a hygieny potravin. Síť bude také sloužit jako středisko, které umožní propojení rozličných komunit, sdílení svých zkušeností a možnost se od sebe vzájemně učit.

„Jednotlivé komunity a lokální spolky již dlouhodobě ukazují, že mají neskutečnou schopnost spolupracovat a tím mít prospěšný vliv na řadu společenských problémů. Jsem potěšen, že hnutí, které se snaží bojovat s potravinovým odpadem na komunitní úrovni, roste podpora,” říká Trewin Restorick, CEO a spoluzakladatel organizace Hubbub. „Je skvělé vidět, jak zdravé, avšak zkáze rychle podléhající potraviny putují k těm, kteří je potřebují nejvíce. Budeme velmi rádi, když se nám ozvou další místní komunity, které by měly zájem se k nám přidat.”




Zdroj: Community Fridge Network Could Provide Key to Curbing UK Food Waste | Sustainable Brands. Sustainable Brands | The Bridge to Better Brands [online]. Copyright © 2007 [cit. 30.11.2017]. Dostupné zde.
Sdílejte na: