Naše motto zní: Nemusíte se omezovat, stačí neplýtvat, říká Jan Mára, obchodní ředitel ve společnosti ARMOR

27. 07. 2017

Francouzská společnost ARMOR se za 100 let existence na trhu spotřebního materiálu snažila vždy zavádět nové technologie a podporovat všechny, kteří odpovědně přistupují k ochraně životního prostředí.

A-CSR: Společnosti ARMOR záleží na ochraně životního prostředí, a zároveň podporuje zavádění nových technologií. Můžete nám některé z Vašich aktivit více představit?

Jan Mára: ARMOR je na trhu již opravdu dlouho a po celou dobu své existence se věnuje tisku. Začalo to inkousty, kopíráky, páskami do psacích strojů a přes inkoustové náplně, tonerové kazety a pásky pro termotransferový tisk jsme se dostali až k vývoji a výrobě náplní pro 3D tiskárny. Jelikož máme svůj vlastní vývoj, výzkum i výrobu, pustili jsme se i do dalších technologicky náročných oblastí. Vyrábíme filmy pro kapacitní baterie s dlouhou životností pod značkou En’Safe a flexibilní ekologickou fotovoltaickou fólii pod značkou ASCA, která bude schopna dostat levnou energii do všech koutů planety.

"Kolem 70 % odevzdaných tonerů končí ve spalovně. Zbytečně. V České republice čeká nás a další podobně smýšlející instituce a firmy ještě velký kus osvětové práce. Povědomí lidí o CSR se však u nás za poslední dva roky velmi zlepšilo."



A-CSR: Propojení napříč odděleními je velmi důležité, pokud chce firma dosáhnout nějaké společné vize. Jak se Vám daří docílit toho, že s inovacemi v otázce životního prostředí přicházejí všechny divize společnosti ARMOR?

Jan Mára: Propojenost jednotlivých oddělení v rámci divize je nutnost, ale naše jednotlivé divize zase tolik propojené nejsou. Důležité je, že stanovení cílů v oblasti životního prostředí je jednotné pro celou korporaci. Cíle jsou jasně definované a lehce pochopitelné. Není ani tak důležité, jestli plnění vize přijme nějaká divize/oddělení. Důležité je, aby vizi přijal konkrétní jedinec. A to se v ARMORu daří. Díky tomu jsme schopni přicházet se stále novými, šetrnějšími produkty.

A-CSR: Můžete nám vysvětlit, jak přesně funguje Váš projekt OWA ARMOR? Jaké firmy se do projektu mohou zapojit?

Jan Mára: Náš program OWA je a bude fenoménem. Myšlenka je sice jednoduchá – NEPLÝTVAT – ale dotáhnout do funkčnosti celý systém bylo celkem náročné. Jak to funguje: vypotřebujete náš toner, hodíte ho do našeho sběrného boxu, plný box si svezeme, tonery přebereme, zrenovujeme nebo rozebereme na jednotlivé materiály, ze získaných materiálů vyrobíme nové produkty. Produkty jako kancelářský nábytek, ochranné přilby, spojovací materiál, penetrační nátěry, atd. Vy od nás následně obdržíte tzv. Materiálový audit, což je certifikát popisující co jste nám odevzdali a jak jsme s Vašimi prázdnými kazetami naložili, co jsme z jednotlivých materiálů vyrobili, jaké emise CO2 jste svým zodpovědným jednáním ušetřili. Vašemu odpadu tak dáme ze 100 % nový život. Tyto čísla si pak můžete zahrnout do svého CSR reportu. Důležité je, že nemusíte dělat nic navíc – kvalitně tisknete a šetříte peníze i životní prostředí. Vše ostatní řešíme my. Do programu OWA se může zapojit každý, kdo ve své laserové tiskárně spotřebovává tonerové kazety. Firma, úřad, škola, nemocnice i jednotlivec.


A-CSR: Společnost ARMOR je globálně v CSR aktivitách velmi činná. Zástupci společnosti vystupují jako příkladná firma, která se angažuje v ochraně životního prostředí na konferencích a různých akcích. Jak se CSR společnosti ARMOR projevuje přímo u nás v České republice?

Jan Mára: Otázku CSR řešíme v Armoru na dvou úrovních, interní a externí. Interně je to mnohem snazší. Je jen na nás, jaké cíle si dáme a jak je budeme plnit.  Jelikož jsme se po mnoho let chovali „jinak“, aniž bychom věděli, že to jsou vlastně standardy CSR, tak nám to nyní přijde jako samozřejmost. Na externí úrovni pomáháme svými produkty a programem OWA ostatním, aby se chovali odpovědně. A tady je nutná vytrvalá osvěta. Je zde například obrovský mýtus, že pokud mám ve firmě tiskárny v pronájmu a prázdné náplně odevzdávám dodavateli, tak se mě již netýká další osud mnou vyprodukovaného odpadu. To je ale odpovědnost vůči legislativě, se společenskou odpovědností nemá toto smýšlení nic společného. Přeci já spotřebovávám, já jsem odpovědný. Kolem 70 % takto odevzdaných tonerů končí ve spalovně. Zbytečně. V České republice čeká nás a další podobně smýšlející instituce a firmy ještě velký kus osvětové práce. Povědomí lidí o CSR se však u nás za poslední dva roky velmi zlepšilo.

A-CSR: Můžete se s námi podělit o nějaké další tipy a triky, aby firma pracovala se spotřebním materiálem s pozitivním dopadem na naši planetu?

Jan Mára: Naše motto je: „Nemusíte se omezovat, stačí neplýtvat“. Několik čísel: Na výrobu jedné nové tonerové kazety je potřeba cca 3,5 litrů ropy. Jen v západní Evropě se ročně prodá cca 350 miliónů tonerových kazet, 70 % z nich končí na skládkách a ve spalovnách. V České republice skončí na skládkách a ve spalovnách asi 500 000 tiskových kazet ročně. Jedná se o obrovské celosvětové plýtvání surovinami a obrovské znečišťování! A to je jen oblast kancelářského tisku... Těmito znečišťovateli nejsou úřady ani firmy, jsou to lidé v těchto institucích. Konkrétní zodpovědní jedinci, kteří otázku ekologie zatím neřeší, nebo, a to častěji, o jiném možném řešení zatím vůbec neví. My všichni máme některé priority společné: chceme co nejméně starostí, chceme ušetřit a chceme mít dobrý pocit z naší práce. A o tom je náš program OWA.

A-CSR: Plánuje ARMOR v ČR nějaké novinky, nové přístupy či inovace během léta nebo na podzim?

Jan Mára: Každý měsíc máme několik produktových novinek, ale za největší novinku můžeme stále považovat náš 100 % bezodpadový program OWA, který odráží principy cirkulární ekonomiky. Tento program jsme v České republice představili začátkem letošního roku a jsme tudíž stále ještě na začátku. Čeká nás spousta práce, ale věřím, že stejně jako v příběhu Muž, který sázel stromy (Jean Giono) si nakonec řekneme – mělo to smysl. Nebo si to alespoň řeknou naše děti :-)




Jan Mára působí v ARMOR jako obchodní ředitel. Více informací o společnosti ARMOR naleznete na webových stránkách armor.cz, novinky a aktuality můžete najít na facebookové stránce ARMOR cz.
Sdílejte na: