Společnost Bakeys přichází s jednorázovými příbory, které lze sníst

24. 02. 2017

Představte si váš běžný pracovní den. Na cestě do práce nebo do školy kupujete první dávku kofeinu v nejbližším bistru.

Ano, cukr i mléko, prosím. A mohu dostat ještě lžičku na zamíchání? O několik chvilek poté, již usazeni v tramvaji, si pochutnáváte na kávě a sušence. Sušence, která nápadně připomíná lžičku, kterou jste ještě před chvíli využívali na zamíchání kávy. I když, ona to vlastně je ta samá lžička...

Ano, i když se to někomu může zdát jako výplod čiré fantazie, s nápadem tzv. jedlých příborů, přišla indická společnost Bakeys, která již momentálně jedlé lžičky vyrábí a doufá, že se jí brzy podaří expandovat i do výroby vidliček a jídelních hůlek. Činí tak v reakci na stále se zvyšující znečištění způsobené plastovými odpady, na kterém mají plastové jídelní příbory svůj podíl. Dle odhadů je pouze ve Spojených státech ročně spotřebováno 40 miliard těchto plastových příborů. Společnost Bakeys věří, že její navrhované řešení, tedy příbory, které je možné po jejich využití zkonzumovat, by mohlo tento problém alespoň částečně eliminovat.

Lžičky jsou vyráběné z rýže, pšenice a čiroku, starobylého obilí původem z Afriky. Právě čirok tvoří základní ingredienci především pro její vlastnost uchovat lžičku po styku s tekutinou v pevném skupenství, navíc pěstování této plodiny je udržitelné. Ostatně celá výroba produktu bere ohled na životní prostředí, kdy využívány jsou pouze raw materiály nenáročné na vodní zdroje. Společnost se snaží zároveň vyhovět i náročnějším konzumentům, lžíce vyrábí ve třech příchutích – přírodní, pikantní i sladké.

Jak hovoří otec myšlenky jedlého příboru a majitel společnosti, Narayana Peesapaty: ,,Chuť jídla získává konzument právě skrze lžičku''. Pokud uživatel nebude mít chuť si tuto sušenku bez přidaného tuku dát, může lžičku jednoduše vyhodit. Sama se do několika dnů rozloží, což ji činí ještě více ekologicky šetrnou vůči životnímu prostředí než například biologicky rozložitelné nádobí z kukuřičného plastu, pro jehož rozložení je třeba vystavení vysokým teplotám ve specializovaných kompostárnách.

Není překvapující, že si tento projekt našel řadu nadšenců po celém světě. Kampaň na Kickstarter, jejímž cílem bylo získání 20 000 dolarů od drobných dárců (tzv. crowdfunding) na realizaci projektu jedlého příboru, byla více než úspěšná. Společnosti se povedlo překonat tento limit více než dvanáctkrát. Za tak vysokým zájmem stojí dle Peesapatyho jednoduchost myšlenky celého nápadu jedlého příboru. Ovšem jako každý projekt, i tento musí čelit velkým výzvám.

A výzvou největší je zaujmout široké spektrum zákazníků i navzdory vysoké ceně. Jedna jedlá lžička je prodávána za 2 rupie, což je dvakrát více než za lžičku plastovou. Současnou snahou je tedy snížit cenu lžičky na 1,5 a postupně na 1 rupii, čehož by bylo možné dosáhnout, jak Peesapaty dodává, nákupem plodin od místních farmářů a investováním do nových úspornějších výrobních linek. Poté by mohlo dosavadní číslo 1,5 milionu prodaných lžiček za rok z výroby, která byla zahájena již v roce 2011 a zaměstnává 9 žen, ještě mnohonásobně vzrůst.

Zdroj: The Guardian, Edible cutlery company wants us to eat our way of plastic pollution, volně přeloženo za aj, originál dostupný zde
Sdílejte na: