Cirkulární ekonomika podle Patagonie

24. 01. 2017

Výrobce outdoorového oblečení Patagonia získal ocenění za své počínání v oblasti cirkulární ekonomiky.

V rámci Světového ekonomického fóra (WEF), které proběhlo ve švýcarském Davosu, byly uděleny ceny za přínos v oblasti cirkulární ekonomiky The Circulars 2017. Na listině oceněných nechyběl ani řetězec Patagonia. Kromě toho, že si odnesl vítězství v kategorii Nadnárodní společnosti, na předávání ve Švýcarsku také Patagonia představila novou e-commerce platformu Worn Wear, v jejímž rámci bude Patagonia prodávat použité oblečení a vybavení.

Koncept, který Patagonia uplatňuje, vychází z přerodu původního lineárního modelu hospodaření „vzít, vyrobit, zlikvidovat“ k novému cyklickému smýšlení. V rámci novátorské obchodní strategie dochází k uzavření hospodářského cyklu s tlakem na minimalizaci odpadů. V zásadě se jedná o opětovné používání výrobků, opravy a rekonstrukce, v konečné fázi pak také dochází k recyklaci stávajících surovin a jejich znovuvyužití. Odpad se stává zdrojem.

Jak to funguje v praxi?

Navrhováním odolných matriálů, které lze opravovat, zajišťují v Patagonia, aby se oděvy využívaly, jak dlouho je to jen možné. Poskytují tak v podstatě doživotní záruku na své produkty. Pokud už není možné produkty dále opravit, odkoupí Patagonia toto zboží od svých zákazníků. I takto lze bojovat proti konzumní spotřebě. Výrobky Patagonia nekončí na skládkách, ale vracejí se zpět do oběhu.

Tyto tendence nejsou v Patagonii žádnou novinkou. Již v roce 1993 zaznamenal oděvní průmysl právě díky udržitelným aktivitám výrobce outdoorového oblečení výrazné změny. Společnost Patagonia byla průkopníkem využívání recyklovaného textilu tím, že vyvinula fleecový materiál, který je vyráběn z plastových lahví.

„Žijeme v době, ve které ubývá zdrojů a dochází množství přírodních surovin. Jako značka musíte již nyní začít pracovat na tom, jak tyto problémy řešit,“ sdělila Rosa Marcario, výkonná ředitelka společnosti.

Patagonia rozvíjí stávající obchodní modely, postavené na předávání poselství. V rámci udržitelné politiky věnuje každoročně 1 % zisku na podporu environmentálním organizacím jako kompenzaci zmírnění dopadů jejich činnosti na životní prostředí. Od roku 1985 tak do podpory environmentálních projektů vynaložila 78 milionů dolarů.

I další společnosti z módního průmyslu začínají pomalu přijímat udržitelné strategie, například společnost H&M představila novou kolekci, ve které byl také kladen důraz za znovu-použití materiálů a jejich recyklaci. Aktuálně také pracuje na vývoji nových technologií k recyklaci různých textilií.

Dále Likewise Kering, společnost vlastnící značky jako Gucci, Bottega Veneta nebo Puma, nedávno zveřejnila svou zprávu o udržitelnosti s důrazem na investice do nových materiálů.

Zdroj: Business of Fashion, Patagonia’s Circular Economy Strategy, 24. ledna 2017, volně přeloženo z aj originálu, celý článek dostupný zde
Sdílejte na: