Sucho, záplavy a nedostatek vody stojí firmy 14 miliard dolarů

20. 11. 2016

Průzkum mezi 600 světovými giganty ukazuje, že stále nedělají dost ke zmírňování rizik spojených s vodou.

Sucha, nedostatek vody a striktnější regulace týkající se životního prostředí stojí firmy tento rok reportovaných 14 miliard amerických dolarů, oproti 2,6 miliard dolarů v roce 2015. Podle nového reportu, který byl uveřejněn na klimatické konferenci v Marrákeši, společnosti stále ještě nedělají dost, aby se bránily proti rizikům spojeným s vodou.

Tento report, vytvořený neziskovou organizací CDP zabývající se životním prostředím, poptal více než 1 200 z největších kótovaných společností na celém světě v sektorech, které jsou vystaveny rizikům spojených s vodou. Pouze přes 600 odpovědělo, což znamená, že vyčíslená hodnota je jistě podhodnocená.

Firmy, mezi které se řadily např. Unilever, gigant v oblasti spotřebního zboží, a Suncor Energy, společnost z oblasti ropné a plynárenské, byly posuzovány z několika faktorů, jako např. jejich snaha sledovat použití vody a vytváření cílů na šetření s vodou.

Hodně z navýšení ve spotřebě bylo spojeno s japonským gigantem v oblasti energie, Tokyo Electric Power Company (Tepco), který vloni utratil 10 miliard dolarů k čištění podzemní vody, která byla znečištěna jadernou elektrárnou Daiichi, poškozenou tsunami v roce 2011.

Více než čtvrtina firem oznámila, že problémy související s vodou, včetně záplav a znečištění, ovlivnily jejich hospodářský výsledek, typicky kvůli vyšším operativním nákladům a přerušení výroby.

Jedna z firem, Anglo American Platinum, oznámila, že utratila miliony dolarů na infrastrukturu v jejím dole Mogalakwena v Jižní Africe, aby ochránila své zásoby vody proti nedostatku, včetně značných investic na zlepšení blízké čistírny odpadních vod.

“Každý byznys v každém sektoru potřebuje vodu v některé její formě,” říká Morgan Gillespy, vedoucí sekce vody v CDP. “Práce s riziky týkajícími se vody je zásadní pro pokračování byznysu, chránící hospodářský výsledek a umožňující efektivní odpověď na klimatické změny.”

Okolo 60 % z firem odpovídajících v průzkumu řeklo, že sledují svoji spotřebu vody, v loňském roce to byla pouhá 3 %. Energetický sektor byl ve vyplnění výzkumu pozadu – na výzkum zodpověděla méně než třetina firem (konkrétně 32 ze 109 firem). Je to trend, který bohužel zůstává konzistentní, píší autoři reportu. Ti zároveň vypichují energetické obry jako je Exxon Mobile, Chevron a Royal Dutch Shell, že nedokázaly sdělit kritické informace ohledně vody svým akcionářům skrz CDP za posledních pět let.

“Po dlouhou dobu považovaly firmy vodu za zdroj, který byl zadarmo a bylo ho spousta,” říká Gillespy. “Toto současné chápání, zvláště v energetickém sektoru, znamená, že nevnímají vodu jako materiální obavu.”

Zdroj: The Guardian Sustainable Business, Business and the sustainable development goals, 15 November 2016, celý článek dostupný zde.
Sdílejte na: