Made in Czech Republic

20. 02. 2013

Kde skutečně vyrábějí české outdoorové firmy?

Outdoorové vybavení – od větrovky po pohorky – je výnosný byznys. Evropané za něj utrácí zhruba 10 miliard eur ročně (1). Odvětví roste v Evropě stabilně kolem 10 % ročně a v současnosti se do něj snaží proniknout i obří hráči jako adidas. A jak je na tom Česká republika?

Vnímaní vývoje českého trhu se v očích různých outdoorových firem značně liší. Zdá se, že oproti evropskému trhu se ekonomická krize na českém 20miliardovém trhu se sportovním vybavením podepsala. Navzdory tomu jsou podle ředitele Intersportu Češi ochotní utratit ve vztahu ke svým příjmům hodně peněz za sportovní vybavení. Například v roce 2009 za něj utratili cca 4780 Kč na osobu (2). Tedy více než dvojnásobek toho, co za podobný typ zboží průměrně zaplatí německý spotřebitel (3). Samotný Intersport hlásí průměrný růst obratu o 10 % v posledních třech letech (4). Podobný trend pozoruje i majitel Husky, který tvrdí, že Češi výdaje na outdoor určitě neomezují (5). V roce 2012 se na českém trhu se sportovním vybavením a oblečením podepsaly i londýnské olympijské hry, které podpořily prodej zejména firmy Alpine Pro, partnera Českého olympijského výboru. Další firmy sázejí na export do zemí jako je Peru, Indie nebo Jižní Korea (6).

Mezi největší české prodejce outdoorového zboží patří zejména firmy Husky CZ, Hannah a Hudysport (8).  Mezi největší textilní obchody v ČR se řadí i outdoorová firma Alpine Pro, která obléká i české olympioniky. Mnoho firem přitom zůstává „českými výrobci“ jenom na základě sídla managementu. Výrobu však již dávno přesunuly do zahraničí. A jak jsme zjistili, natrefit na skutečně českého výrobce není vůbec jednoduché.

 Česká bunda Made in China


Často se ptáte, které firmy ještě vyrábějí v České republice. Proto NaZemi v roce 2010 a 2012 uskutečnilo telefonický průzkum mezi 50ti firmami s jednoduchým zadáním: zjistit z pohledu spotřebitele, kde firma vyrábí. Telefonovalo se společně s dobrovolníky na čísla uvedená jako kontaktní na webu firmy. Zacíleno bylo na české firmy, které prodávají vlastní značku outdoorového vybavení – firmy jako Husky, Hannah nebo třeba Tilak či Rejoice. A výsledky? Ty jsou skutečně zajímavé.

Z telefonických průzkumů vyplývá, že přes 50 % dotazovaných firem již přesunulo svoji výrobu do Asie. Ze značek, které našemu trhu dominují, tak učinily již téměř všechny.

Označení „česká firma“, „česká společnost“ nebo „český výrobce“ se tak často vztahují jenom k sídlu společnosti. Skutečně českých firem se sídlem i výrobou v ČR je menšina a představují je zejména menší nebo úzce specializované firmy. Většina „českého“ outdoorového vybavení v naší maloobchodní síti je tedy bezpochyby asijského původu.
Dalším zjištěním průzkumu je i vyvrácení tvrzení některých představitelů outdoorového byznysu, že se výroba bude ve velkém vracet do ČR. Tento trend zatím není vypozorován, spíše se zdá, že víc firem zadává oproti roku 2010 výrobu v Asii.

Podívejte se, kde se vyrábí produkty 50 českých firem. Pro úplnost je třeba uvést, že tato data pocházejí od firem samotných a nemusí být vyčerpávající, většinu z nich totiž není možné nějakým způsobem ověřit.

V čem je problém?


NaZemi dlouhodobě upozorňuje na špatný stav pracovních podmínek v textilních továrnách v Asii. Tyto vůbec nekorespondují s image, kterou zde jednotlivé značky předkládají veřejnosti. Podmínky v továrnách ilustruje například výzkum z Vietnamu a Číny, významných výrobních zemí outdoorového vybavení.

V jiných výzkumech se organizace NaZemi zajímala o to, jak si tyto „české“ firmy hlídají, aby v jejich výrobě nedocházelo k porušování lidských práv. V roce 2011 proto provedla dotazníkové šetření mezi 13 českými outdoorovými firmami. Smutným zjištěním bylo, že si české firmy odpovědnost za výrobu svých produktů neuvědomují a problematiku lidských práv téměř vůbec neřeší. Firmy nezveřejňují podmínky a standardy výroby a spotřebitel se o jejich vztahu k tzv. společenské odpovědnosti téměř nic nedoví.

Zdroj: NaZemi.cz, 2013

Poznámky:
(1) European Outdoor Group (2012)
(2) Ipsos Tambor (2010)
(3) V roce 2010 nakoupili němečtí spotřebitelé zboží v průměru za 85 euro na osobu, co je cca 2100 Kč. Zdroj: Světsportu.info (2012)
(4) Světsportu.info (2012)
(5) Ihned.cz (2012)
(6) Jedná se například o firmy Husky CZ, Direct Alpine, Hannah nebo Warmpeace. Zdroj: Světsportu.info (2012)
(7) Ihned.cz (2012)
(8) Světsportu.info (2011)
Sdílejte na: