Mladí návrháři v Londýně představují udržitelné oblečení

06. 01. 2016

Jeden z největších a nejslavnějších obchodních domů v Londýně, Selfridges, každý rok přestavuje nadějné mladé návrháře. Tentokrát v duchu inovativního designu a udržitelnosti.

Výkladní skříně na slavné Oxford Street tak zaplní plavky z recyklovaného materiálu, kožené výrobky od prověřených dodavatelů a džíny s doživotními opravami zdarma.

I přestože sama neumí plavat, Diana Auria zasvětila svou kolekci plavkám. Se svou partnerkou Margot Bowman v Selfridges vystavují plavky, které jsou vyrobeny ze 100% recyklovaného polyamidu. “Je to látka nové generace, která je vyráběna na více místech světa, například ve Filipínách. Sbírají tam staré rybářské sítě a rozpouští je,” vysvětluje Margot. Obě návrhářky jsou si ale vědomy, že jen označení “eko” jejich plavky neprodá. Hrají si tedy s barvami, střihem a sex-appealem. “Musíme být barevné a hravé a sexy, abychom zákazníky upozornily na klimatické změny,” shodují se.

V Selfridges bude tento rok vystavovat i jedna Češka. Martina Špetlová, původně z Prahy, se zaměřuje na práci s kůží. Vyrábí barevné sukně, šaty nebo kožené bundy. “Kůže je složitý a vzácný materiál, proto potřebuji vědět, odkud pochází,” vysvětluje Martina. Ve své práci se snaží ukázat, že i s tak kontroverzním materiálem, jako je kůže, se dá pracovat udržitelně. Věří v transparentní dodavatelský řetězec a používá jen kůži zvířat, které jsou určeny na maso. Nepracuje s exotickými kožešinami nebo zvířecími farmami. Nově spolupracuje s firmou Ecco, která platí za nejekologičtější koženářství na světě - využívá biopalivo a hospodaří s minimem vody. Udržitelně se snaží přemýšlet i během samotné výroby. Nejmenší ořezy zpracovává do doplňků a do pracovního procesu zapojuje uprchlíky.

Firma manželů Davida a Claire Hieatt vznikla náhodou. V jejich městě se zavřela továrna na výrobu džínů a 400 lidí se ocitlo bez práce. Rozhodli se tedy výrobu obnovit a pojmout byznys trochu jinak. Pečlivě si vybírají dodavatele látek a zákazníky si hýčkají bezchybným servisem. “Naše kultura byla dlouho o vyhazování, ale to se mění. Nabízíme zákazníkům doživotní opravy zdarma. Lidé rozumí, že použivat věci dlouhodobě je nejlepší, co můžeme pro životní prostředí udělat,” říká David. V Selfridges vystavují svoje nejlepší kousky a zároveň vedou kampaň “No Wash Club”, která zákazníky motivuje k nižší frekvenci praní džín. Stačí prý i jednou za půl roku – nejenže ušetříte spoustu vody, ale džíny se tak i lépe přizpůsobí tvaru vašeho těla.

Zdroj: The Guardian, Meet the future stars of sustainable fashion, publikováno 3. ledna 2016, celý článek v originálním znění zde
Sdílejte na: