IKEA využívá bavlnu výhradně z udržitelných zdrojů

10. 11. 2015

Veškerá bavlna, která se používá při produkci výrobků IKEA, pochází od září 2015 z udržitelnějších zdrojů. IKEA se tak stává prvním velkým maloobchodním prodejcem, který tohoto milníku dosáhl.

Bavlna je pro IKEA důležitou surovinou, používá se v mnoha výrobcích od pohovek po ručníky. Pokud se však bavlna pěstuje běžným způsobem, je k tomu zapotřebí velkého množství chemikálií a vody, což zvyšuje náklady a ztěžuje pěstitelům možnost vydělat si na živobytí. Průlomové rozhodnutí IKEA používat pouze bavlnu z udržitelnějších zdrojů znamená, že pěstitelé dodávající bavlnu pro výrobky IKEA používají méně vody, méně chemických hnojiv i pesticidů a zároveň se jim zvyšují zisky. 

„Letošní rok začíná pro bavlnu v IKEA nová éra. Dosáhli jsme cíle používat 100 % bavlny z udržitelnějších zdrojů a to je skvělý výsledek. Zároveň jsme tím postaveni před novou výzvu – zmíněných 100 % zachovat a nacházet ještě víc způsobů, jak podporovat pěstitele bavlny po celém světě, aby pracovali udržitelněji,“ říká Pramod Singh, který je za oblast bavlny v IKEA odpovědný.

Bavlna z udržitelnějších zdrojů zahrnuje bavlnu pěstovanou podle standardů iniciativy Better Cotton a zahrnuje také udržitelnou bavlnu z USA. Od září 2015 pochází veškerá bavlna používaná ve výrobcích IKEA z těchto zdrojů. Do vyprodání zásob bude v některých obchodních domech přítomen také velmi malý objem zboží, které obsahuje bavlnu vypěstovanou konvenčně před tímto datem. IKEA zpracovává bavlnu převážně z Indie, Pákistánu, Turecka, Číny, USA a Brazílie.

Tento milník je součástí dlouhé cesty, která má pomoci transformovat průmysl s bavlnou. V roce 2010 IKEA spolu s organizací World Wide Fund for Nature (WWF) i dalšími vůdčími veřejnými i soukromými organizacemi pomáhala založit iniciativu za lepší bavlnu - Better Cotton Initiative (BCI).

„Našeho partnerství s IKEA si velmi vážíme. IKEA má náš obdiv za to, že si stanovila takto ambiciózní cíl a že je svým jednáním příkladem pro další maloobchodní prodejce a značky. Závazek IKEA vůči iniciativě BCI nám pomáhá plnit naše poslání, jehož cílem je etablovat lepší bavlnu (Better Cotton) jako základní, běžně používanou komoditu,“ vysvětluje Paola Geremicca, Director of Communications and Fundraising v iniciativě BCI.

„Bavlna z udržitelnějších zdrojů ve všech výrobcích IKEA má potenciál změnit pravidla hry na globálním trhu s bavlnou, protože dokazuje, že se obchod může zasloužit o udržitelnost,“ říká Richard Holland, ředitel organizace WWF Market Transformation Initiative. „Potřebujeme, aby příkladu IKEA následovalo více společností, avšak již tento milník ukazuje, že co je dobré pro lidi a přírodu je také dobré pro podnikání.“

IKEA chce spolu s partnery docílit toho, aby byla udržitelnější bavlna lépe přístupná, cenově dostupná a aby byla opravdu lepší alternativou pro životní prostředí i pro lidi, kteří ji pěstují.

Zdroj: TZ IKEA Česká republika, Tomáš Kubík: tomas.kubik@IKEA.com
Sdílejte na: