Etická a udržitelná výroba kondomů

15. 02. 2015

Firma Einhorn představila nový koncept výroby kondomů, díky němuž si budete moct zjistit, zda v průběhu výrobního procesu nedochází k porušování sociálních či environmentálních hodnot.

Skupinka německých podnikatelů založila etickou a udržitelnou firmu na výrobu kondomů, která je první svého druhu na světě. Firma Einhorn, jenž má ve svém znaku jednorožce, začala se sháněním financí na začátku února, a to prostřednictvím oslovování široké veřejnosti. Již během prvních 48 hodin dosáhla svého cíle získat minimálně 50 tisíc eur.

Spoluzakladatel firmy Waldemar Zeiler přiznal, že on a jeho kolegové toho věděli o kondomech velmi málo. Proto se obrátili na odborníky z německé univerzity specializující se na výrobu udržitelné gumy. „Pojedeme se společně s německými odborníky podívat do Malajsie na naše plantáže. Budeme testovat půdu, kontrolovat zaměstnance a analyzovat celkový chod výroby. Musíme do detailu vědět, z čeho se kondomy vyrábějí, a zajistit, aby nikdo nepracoval pod hranicí minimální mzdy. V současné době je naše firma udržitelná z 10 %. Naším cílem je v následujících 5 letech dosáhnout 80-90% udržitelnosti,“ komentoval situaci Zeiler. Firma plánuje informovat o vývoji a pokrocích ve výrobě prostřednictvím svého webu.

Podnikatelé kromě toho spustili program Enterpreneur´s Pledge, v rámci něhož žádají velké podnikatele a ředitele firem o finanční příspěvek na alespoň jeden nový projekt z oblasti sociálního a environmentálního podnikání. Zeiler zastává názor, že je mnohem účinnější vydávat peníze na podporu tohoto druhu podnikání než na charitu, která sama o sobě není efektivní.

Zeiler dále sdělil: „Byli jsme již otráveni těmi ošklivými, neudržitelnými produkty vyráběnými bez ohledu na životní prostředí. Proto jsme se rozhodli vyrobit lepší produkt a udělat ho opravdu smyslným a parádním.“ Podnikatelský model firmy Einhorn je založený na transparentnosti a otevřeném poskytování informací o výrobě produktu. Kondomy jsou produktem, který si firma vybrala prodávat, ale model podnikání by mohl být přenositelný na jakýkoliv jiný produkt.

„Nezáleží na tom, zda prodáváme zrovna kondomy. Naše práce je především o konceptu, který vytváříme. Přinášíme běžný produkt na online trh, náležitě ho propagujeme, kontrolujeme výrobní řetězec a snažíme se zajistit, že vše je v souladu s udržitelným rozvojem. Veškeré informace, včetně těch špatných, zveřejňujeme na našem webu, protože někdo tam venku nám může poradit, jak to zlepšit. Začali jsme s prodejem kondomů, protože ten trh není velký. Mohli bychom snadno dosáhnout dominance a nebýt ohroženi ani velkými online prodejci. Chceme ale hlavně povzbudit lidi, aby začali pracovat na produktech, které nemají žádnou alternativu, jako jsou například fény na vlasy. Já stále hledám udržitelný fén, ale nemohu ho najít,“ sdělil Zeiler.

Otázkou zůstává, proč by spotřebitelé neměli vědět, zda kaučuk v jejich kondomech pochází z plantáží, kvůli kterým byl pokácený prales, či zda zaměstnanci firmy nedostávají ani minimální mzdu? Zájem znát původ produktu se nevztahuje již jen na jídlo a módu, ale na všechny druhy produktů, které doma využíváme.

Zdroj: The Guardian: The rubber in your rubbers: the condom company making sexy time sustainable, celý článek v originále zde, 11. 2. 2015
Sdílejte na: