Fashion Revolution – globální ambice lokálního zlepšení

15. 07. 2014

Kamila Boudová, koordinátorka mezinárodní kampaně Fashion Revolution pro Českou republiku a Slovensko představuje současnou situaci v módním průmyslu i cíle mezinárodní kampaně.

Módní průmysl je v posledních desetiletích nechvalně proslulý pro rychle se střídající trendy, nekvalitní produkty a v neposlední řadě také alarmujícími podmínky ve výrobě. Oproti jiným průmyslům je oděvní výroba technologicky stejná, jako před sto lety. Stroj, který by bez lidského přičinění ušil košili, jsme zatím nevynalezli. Hotové kusy oblečení umí stroje jedině uplést, ale i tak se musí jednat o spíše jednodušší tvary. Například ponožky. Módní průmysl se tak přesouvá po planetě podle toho, kde je nejlevnější pracovní síla. Bez levné a ještě levnější pracovní síly by se kolotoč tzv. „fast fashion"zadřel.

Umí si ale spotřebitelé ještě vůbec představit, jak jejich oblečení vzniká? V jakých podmínkách pracují lidé, kteří šijí trička za 200 Kč?

Velké módní řetězce jsou jistě schopni ušít oblečení levněji než malé ateliéry, protože mají výhodu velkého objemu. Levné oblečení ale neexistuje. Někdo za něj někde platí. A právě tato věta se mezi jinými objevila v prvním ročníku kampaně Fashion Revolution.

Fashion Revolution si klade za cíl rozšířit povědomí o tom, jaký má (především levná) móda dopad na životní prostředí a na životy jednotlivých lidí. Kampaň probíhá celý rok a jejím vyvrcholením je 24. duben, tzv. Fashion Revolution Day, který připadá na den pádu budovy Rhana Plaza v Bangladéši, v jejíž troskách zahynulo přes tisíc dělníků oděvního průmyslu. Tato katastrofa byla výsledkem šetření na bezpečnosti práce ve jménu levného oblečení.

S delokalizací produkce do Číny a ostatních zemích Asie a jejím dalším přesouváním do Afriky nemáme jako spotřebitelé přímé spojení mezi lidmi, kteří naše oblečení šijí. Jsou to právě oni, na nichž se šetří, abychom si mohli dovolit nový outfit každý měsíc. Vidíme jen produkt a jeho cenu. Přitom to, co kupujeme, přímo ovlivňuje životy milionů lidí zaměstnaných v oděvní výrobě, jejich rodiny a komunity. Proto se právě první ročník Fashion Revolution věnoval navázání tohoto spojení a vyzýval spotřebitele, aby se ptaly značek, kdo ušil jejich oblečení a na druhou stranu značky, aby zveřejnily fotografie lidí, kteří oblečení šijí.

Pokud se alespoň jednou za rok všichni pozastavíme nad cenou našeho oblečení, jeho kvalitou a příběhem, který za ním stojí, možná příště u regálů zvolíme jiný produkt, podpoříme značku, které opravdu záleží na nás a na lidech, kteří pro ní pracují. V současném systému chudneme všichni. Jen ty značky vydělávají.

Fashion Revolution je mezinárodní kampaň, jejímž cílem je udělat módní průmysl krásný nejen na pohled, ale i uvnitř - etický, transparentní, udržitelný. Byla založena společenstvím podnikatelů, akademiků a umělců z Londýna a rozšířila se do 60ti zemí světa, kde jí vedou místní koordinátoři. V České republice Fashion Revolution mediálně zaštiťovala Fashion Map. Tento nezávislý online magazín se věnuje především tématům lokální a etické módy. Dále Fashion Revolution podpořily butiky Czech Labels and Friends, Kuráž a Eco mamma a také online prodejce módy ZOOT nebo v Praze sídlící značka Ragwear, která zveřejnila fotografie švadlenek v Číně. Na Slovensku se nám dostalo největší podpory od Slovak Fashion Council.

V současné době čekáme na instrukce z Londýna a máme radost z dalšího zájmu a podpory ze strany českých médií i firem. Těšíme se, co přinesou nastávající měsíce i příští Fashion Revolution Day.

Více ke kampani naleznete na oficiálních stránkách projektu zde a na facebooku.

Zdroj: pro spolecenskaodpovednost.cz, 16. 7. 2014, Kamila Boudová, koordinátorka Fashion Revolution v ČR a Slovensku
Sdílejte na: