Zajímají se Pražané o své město?

20. 03. 2014

Zajímají se obyvatelé Prahy o to, co se děje za dveřmi jejich domů? Kde končí soukromý prostor a začíná veřejný? Kdo je zodpovědný za jeho současný stav, a s kým by se Pražané měli snažit o jeho kultivaci?

Na pražské Letné začíná výzkumný projekt, který spolu s jejími obyvateli bude na tyto otázky hledat odpovědi. „Nejsme aktivisté přicházející s vlastní pravdou. Chceme dát hlas těm, kteří jsou experty na místa, jimiž každý den prochází,“ říká Lukáš Hanus, iniciátor projektu Plánuj Letnou a místní patriot. Postupně se v rámci devíti setkání budou místní obyvatelé sami zamýšlet nad tím, co je v jejich okolí hodnotné, co problematické a kde vidí nejsilnější potenciál.

„Z každého setkání pak vznikne časopis, který budou naši dobrovolníci roznášet po letenských podnicích – kavárnami počínaje a kadeřnictvími konče,“ doplňuje Hanus. U zavedených podniků ovšem jejich snaha nekončí. Vědci oslovují také společensky významné osobnosti a lokální lídry, aby jim diskuzi pomáhali rozproudit tím, že budou časopis dále šířit. Celkem se tímto způsobem zapojilo již na 60 subjektů, desítky jednotlivců a další přibývají.

„Úspěch Ondřeje Kobzy a jeho pian na ulici není náhodný. Jak se stává česká společnost sebevědomější, téma veřejného prostoru rezonuje stále více a nároky na něj stoupají,“ myslí si Pavel Borecký, ředitel neziskové organizace, která setkání organizuje. Projekt sociálních antropologů tím reaguje na nedostatek společenské diskuze o kvalitě městského prostředí. Hlas občanů tak bude slyšet tam, kde má být slyšen.

Podle organizátorů je soustavná práce s komunitním prostředím a vklad sociálních věd hlavním přínosem projektu, který by měl sloužit jako inspirace pro lepší správu měst. Aktivitu sociálních vědců v tomto směru ocenili například architekti Petr Klápště a Adam Gebrian, nebo historik architektury Richard Biegel, člen sdružení Letná sobě. Důvěru v něj však může projevit i široká veřejnost prostřednictvím crowdfundingové kampaně na webovém portálu Hithit.

Projekt bude probíhat od března do června 2014. Jeho realizátorem je studio antropologického výzkumu Anthropictures, které se zaměřuje na téma komunitního rozvoje a městského plánování. Anthropictures je mladou výzkumnou organizací, která přivádí do praxe metody kvalitativního antropologického výzkumu. Tvoří jej osm sociálních antropologů, kteří akademicky působí v Praze, Brně a Plzni. V roce 2013 obdrželi cenu Social Impact Award za podnikatelský záměr s největším sociálně inovativním potenciálem.

Další informace k projektu naleznete zde. Líbí se vám projekt a chtěli byste pomoct? Přispět můžete pomocí crowfundingového portálu Hithit.

Zdroj: TZ Anthropictures, 5. 3. 2014
Sdílejte na: