Jak podpořit všechny šikovné farmáře

04. 02. 2014

V naší zemi je záhadou spousta věcí. Nejíme to, co si u nás vypěstujeme, ale totéž dovezené z druhého konce světa.

Nadáváme, že do cizích rukou přešly po převratu české továrny a že už mnoho nevyrábíme, přitom v potravinářství, jedné z oblastí, kde bychom ještě mohli být nezávislí, snaživce odepisujeme. Naše platby v supermarketech jdou do zahraničí a naši farmáři a zemědělci bojují o přežití. Jestli je Stvořitel ekonom, na nebi se nestačí chytat za hlavu.

Z Čecha je hlavně obchodník. Money first, peníze především. Být světová válka dnes, český voják začne licitovat, na které straně dostane větší žold.

Japonsko je v mnoha ohledech jiná země. Valivé tření kola po železnici tam má pořád nižší odpor než pneumatika na silnici, proto tam vlak v přepočtu na kilometr není dražší než autobus a hlavně je rychlejší než auto. Bohatí se tak přesouvají na dráhu a soupravy se jim uzpůsobují. A to v zájmu státu, protože Japonci tak nějak více drží při sobě a vlastenecky uvažují i jejich lidé nahoře.

Společnost Kyushu Railway nejprve na ostrově Kjúšú rozjela vlak se sedmi vagony pro pouhých třicet cestujících. Kupé nahradily apartmány s ložnicí, kanceláří, koupelnou a toaletou s ohřívaným prkénkem. 3 noci stojí jako ve velmi luxusním hotelu: přes 100 000 korun. Ostatně ve vlaku je restaurace, piano bar i fitness. A nyní plánuje přidat druhý vlak. Na povzbuzení farmářů.

Bude postaven na lokální gastronomii, především na cukrářských výrobcích. Tento Sweets Train spojí prefektury Fukuoka a Oita a v každé oblasti, kterou bude projíždět, nakrmí pasažéry místními specialitami s náležitou prezentací a kontakty na dodavatele. Jednak se tím podpoří lokální výrobci a jednak jde o zážitkovější formu ochutnávek než někde v neutrálním prostředí hotelu. Než by se číšník musel překonávat, aby popsal, v jakém klimatu a zemědělských podmínkách co vzniká, tady každý strávník uvidí všechno hned za oknem.

Představte si v Česku okružní vlak, který by podobně prezentoval jednotlivé farmáře, vinaře i další profese. Možná bychom pochopili, proč je zelenina a ovoce z takové dálky o tolik levnější než domácí, co nám roste za humny.

Zdroj: FirstClass.cz, Petr Casanova, 3. 2. 2014, online, foto: Kyushu Railway
Sdílejte na: