Svatý Valentýn zvyšuje prodeje řezaných květin, na českém trhu stále chybí ty fairtradové

14. 02. 2020

Květiny jsou vedle cukrovinek nejtypičtějším „valentinským“ dárkem. Romantický zvyk obdarovávat milovanou osobu květinou může ale mít i odvrácenou stránku.

Pěstování květin na konvenčních farmách především ve východní Africe nebo v Latinské Americe s sebou nese řadu etických a ekologických problémů, od nevhodných nebo dokonce zdraví poškozujících pracovních podmínek přes nedostatečnou odměnu za práci až po plýtvání pitnou vodou a poškozování životního prostředí.

Mezi nejčastější problémy při pěstování květin patří to, že zaměstnanci plantáží mají špatné pracovní podmínky a dostávají nízkou mzdu. Nemají odborné znalosti potřebné pro zacházení s toxickými prostředky, které se používají na ochranu rostlin. Vysoké využívání toxických chemikálií a chybějící ochranné oděvy mohou mít pro pracovníky dlouhodobé zdravotní následky,“ popisuje Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko.



Těmto negativním jevům pomáhá předcházet Fairtrade. Na květinových plantážích s touto certifikací Fairtrade jsou květiny pěstovány podle jasně definovaných sociálních a ekologických standardů. Fairtradové květinové plantáže se nacházejí v Keni, Etiopii, Tanzanii, Ugandě, Zimbabwe, Ekvádoru, El Salvadoru, Kostarice a na Srí Lance. „Na českém trhu, na rozdíl například od sousedního rakouského či německého, jsou však fairtradové květiny stále téměř nedostupné. Nabízí je pouze jediná společnost ve svém e-shopu, v kamenných květinářstvích nebo v řetězcích, jako je tomu jinde v Evropě, na ně zatím nenarazíte,“ dodává Hana Malíková

Fakta o fairtradových květinách:

  • První fairtradová květina byla prodána v roce 2001 ve Švýcarsku.

  • 99 % všech fairtradových květin pochází z východní Afriky.

  • Na světě existuje aktuálně 73 certifikovaných fairtradových farem, tato družstva v roce 2017 získala na fairtradovém příplatku celkem 7,85 milionů USD (tyto prostředky byly využity na vzdělávání, bydlení, mikropůjčky, opravy škol apod.). Fairtradový příplatek, který dovozce zaplatí navíc, činí deset procent z vývozní ceny a je určen přímo zaměstnancům.  O využití těchto peněz rozhoduje jimi volený výbor.

  • Ročně se prodá ve světě přes 825 milionů fairtradových květin (hlavně v Německu, Belgii a Finsku). K dispozici jsou hlavně řezané růže, ale v evropské nabídce jsou také lilie, karafiáty nebo další květiny.

  • V ČR nabízí fairtradové květiny společnost Florea, která je odebírá z keňské farmy Oserian. Tato farma funguje od r. 1969, certifikaci Fairtrade má od roku 2003, zaměstnávají 5 tisíc lidí, produkují 350 milionů stonků květin ročně. 30 % prémií investují do stipendií pro zaměstnance a členy jejich rodin – to přispělo k výraznému zvýšení gramotnosti lidí v regionu. Z fairtradového příplatku zaměstnavatel hradí také svým zaměstnancům výdaje na zdravotní péči a také zde funguje non-stop zdravotní pohotovost.

  • Fairtradové květiny mají sedmkrát nižší uhlíkovou stopu než výpěstky z evropských skleníků, a to včetně letecké dopravy. Důvodem je velmi příznivé podnebí ve východní Africe, které umožňuje pěstování během celého roku bez nutnosti vyhřívaných skleníků, které jsou využívány v Evropě.

  • Asi polovinu zaměstnanců na květinových plantážích tvoří ženy. Pracují jako sběračky nebo v balicích halách. Mnohé z nich jsou samoživitelky a mají zpravidla nízké vzdělání. Často neznají svá zaměstnanecká práva a jejich  situaci zhoršují nízké mzdy a nedostatečná bezpečnost práce.

  • Fairtradové plantáže musí splňovat také přísná kritéria ochrany životního prostředí. Součástí standardů certifikace Fairtrade je úsporné zavlažování, čištění odpadních vod a nakládání s kompostem a odpady.




Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování.

Fairtrade Česko a Slovensko, z.s., je platformou organizací občanské společnosti, které se zabývají etikou obchodu, globálním rozvojem, udržitelnou spotřebou, ochranou životního prostředí a lidských práv.  Již od roku 2004 pracujeme na zvyšování informovanosti o principech a smyslu systému Fairtrade. V České republice a na Slovensku zastupujeme globální organizaci Fairtrade International, jsme garantem vysoké kvality a důvěryhodnosti ochranné známky FAIRTRADE. Monitorujeme český a slovenský trh s fairtradovými výrobky a podporou uvědomělé spotřeby napomáháme k tomu, aby se fairtradové výrobky v co nejvyšší míře dostávaly do obchodní sítě v ČR a na Slovensku. Vedle spolupráce s obchodníky působíme také na širokou veřejnost, a to prostřednictvím aktivit, na kterých se podílíme, jako jsou kampaně Fairtradová města, Fairtradové školy nebo happening Férová snídaně. Více na www.fairtrade-cesko.cz.




Zdroj: Tisková zpráva, Svatý Valentýn zvyšuje prodeje řezaných květin, na českém trhu stále chybí ty fairtradové, www.fairtrade-cesko.cz.
Sdílejte na: