The New York Times radí: Jak jíst méně masa

20. 01. 2020

Americký the New York Times zveřejnil zajímavý článek od Melissy Clark. Tato zarytá milovnice masa se pod tíhou ekologických argumentů rozhodla pro jeho postupné redukování v jídelníčku.

Jaké nabízí rady a co jí nejvíce pomohlo? Jako první se Melissa obrátila na konkrétní cíl - najít rovnováhu mezi rostlinnými, masnými a mléčnými produkty během celého týdne. Rozhodla se omezit konzumaci živočišných produktů na 3 jídla týdně, což bylo v jejím případě snížení o 40 %. Další strategií může být udržení denního jídelníčku v poměru 80 % stravy rostlinné a 20 % doplňující stravy živočišné. Toho můžete snadno docílit tím, že budete jíst vegansky celý den a k večeři si dáte malé množství masa či sýra společně s dalšími rostlinnými surovinami.



6 tipů pro jídelníček bez masa:

  • Jezte luštěniny a jezte jich více!


Vyzkoušejte méně známé druhy fazolí a dalších luštěnin - co třeba černá čočka, fazole černé oko nebo extra velké bílé fazole Gigantes? Luštěniny jsou navíc skvělé v tom, že jimi můžete v receptech nahradit maso, použijte fazole třeba do buritta a cizrnu do indických receptů.

Dále Melissa Clark radí vařit si luštěniny doma v tlakovém hrnci, čímž navíc získáte chutný vývar, který můžete použít k dalšímu vaření nebo ho dokonce zamrazit. Nejlépe prý vývar chutná, když do něj dáte hodně soli a česneku.

Doporučujeme mít také zásoby konzervovaných luštěnin.

  • Vyhledávejte obiloviny s vysokým obsahem bílkovin!


Nejde jen o již proslavenou quinou, vyzkoušejte také také kamut, teff, proso, divokou rýži či pohanku. Počítají se i celozrnné těstoviny. Obiloviny mají mnohem více bílkovin, než kolik si často myslíme, společně s celou řadou dalších životně důležitých živin - obzvlášť pokud je konzumujeme v původní formě.

Díky obilovinám můžete vytvářet různorodá a neustále se měnící jídla, do kterých můžete hodit z lednice od všeho něco. Melissa Clark si např. alespoň jednou týdně dopřává tzv. obilnou misku s pečenou zeleninou a omáčkou. Tyto misky nikdy neomrzí.

  • Staňte se tofu mistrem!


Ať už je měkké a nadýchané nebo dokřupava opečené - tofu je na talíři vždy vítáno. Trikem je ho správně připravit nejlépe s ingrediencemi, které obsahují umami. Jde např. o sójovou omáčku či sójovou pastu miso, česnek, cibuli či žampiony.

 

Tofu také vyrábí česká firma Soyka a to z rakouských bio sójových bobů




  • Zařaďte ořechy a semínka


Opékané ořechy jako snack, ořechová másla do ranní kaše i do omáčky a tahini rozmíchaná s vodou a kořením místo dresingu do salátu - oříšky a semínka využijete všude a jde o skvělý způsob, jak doplnit talíř grilované, dušené či čerstvé zeleniny.

Melissa Clark také chválí svůj oblíbený domácí veganský sýr z kešu oříšků, lahůdkového droždí a koření (uzená paprika, česnekový prášek, oregano), který drží svůj tvar díky přidání agaru. Jako skutečný sýr prý sice nechutná, ale je dobré mít v lednici něco, po čem vám ten z kravského mléka nebude tak chybět.

  • Vyzkoušejte rostlinné maso


Většina zpracovaných veganských náhražek masa sice nejsou tím pravým příkladem zdravé rostlinné stravy, pořád jsou však mnohem zdravější než jejich živočišné protějšky. Proto si bez obav můžete čas od času dopřát rostlinný burger, uzeninu či nemasové kuličky. Tyto výrobky jsou často výchozím bodem pro lidi, kteří chtějí omezit příjem masa a u některých značek je rostlinná v placka v housce s kořením, majonézou a salátem k nerozeznání od živočišného burgeru.

Z různých druhů rostlinných náhražek masa má pak Melissa Clark nejradši seitan, u kterého si užívá texturu i chuť.

 

Garden Gourmet Incredible burger se vyrábí z čistě rostlinných ingrediencí na severu Čech v Krupce u Teplic




  • Ať se každé vaše sousto skutečného masa počítá


Melissa Clark sděluje, že teď, když jí méně masa, musí si každý kousek zasloužit své místo na jídelníčku a spíše chápe maso jako něco, co může v malé míře přidat do jídla, aby vylepšila chuť - slanina, salám nebo prosciutto dodá slanou výraznou chuť grilované zelenině a obilovinám, těstovinám i salátům.

Ráda o svém přístupu uvažuje jako o ostražité konzumaci masa. Vždy, když teď někam masný produkt přidává, důkladně nad tím přemýšlí, a poté si také mnohem intenzivněji užívá jeho chuť. Pryč jsou dny, kdy nepřítomně žvýkala kuřecí Caesar salát nebo sýr s krekry. Jejich prázdnotu snadno nahradí avokádo toast, solené kešu oříšky, popcorn pokrytý kokosovým olejem a lahůdkovým droždím.



Volně přeloženo Českou veganskou společností (ČVS), členem Asociace společenské odpovědnosti, z anglického originálu The Meat-Lover’s Guide to Eating Less Meat. ČVS jako nezisková organizace usiluje o svět, ve kterém si každý může vybrat lahodné a zdravé jídlo, které je dobré pro všechny lidi, zvířata i naši planetu.




Zdroj: The Meat-Lover’s Guide to Eating Less Meat - The New York Times. The New York Times - Breaking News, World News & Multimedia [online]. Copyright © [cit. 20.01.2020]. Dostupné ZDE.
Sdílejte na: