Po nákupním šílenství Black Friday je tu hnutí dobra:
 slavíme Giving Tuesday!

03. 12. 2019

Po páteční nákupní horečce dnes přichází světový den dárcovství Giving Tuesday. Toto úterý bude i letos zřejmě nejštědřejším dnem v roce.

Po celém světě padají filantropické rekordy a Česko nezůstává pozadu – zatím se na Giving Tuesday pod hlavičkou Asociace společenské odpovědnosti na dobročinné účely podařilo vybrat přes 50 milionů korun.

Giving Tuesday se jako den dobrých skutků slaví ve světě už sedm let, v Česku letos počtvrté. Svátek dárcovství oslavuje chuť pomáhat a je protipólem k bláznivému hromadění a konzumerismu na Black Friday. „Letošní ročník už teď předčil všechna naše očekávání. K dnešnímu dni evidujeme více než 300 dárcovských výzev. To značí, že filantropie si dobývá pevnou pozici v české společnosti i v každodenním životě lidí, což mě nesmírně těší,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti, která Giving Tuesday v Česku pořádá.



Do Giving Tuesday se může zapojit kdokoli. Zde jsou příklady některých dárcovských výzev z webu www.giving-tuesday.cz, kde jsou více než tři stovky dalších projektů pomoci pro potřebné:

  • Charitativní ráno v kavárně Bílá vrána – snídaně na podporu sociálního podniku, který zaměstnává lidi s mentálním postižením. Speciální menu připraví Gastrokroužek kolem herce a gastronomického nadšence Lukáše Hejlíka.

  • Dárky pro děti žen z Klubu svobodných matek – lidé v obchodním centru Westfield Chodov plní vánoční přání dětem z neúplných rodin v tíživé finanční situaci.

  • Ponožky od seniorek pro lidi bez domova – podporou neziskové organizace pro seniory Elpida pošlete po páru pletených ponožek bezdomovcům pod Armádou spásy.

  • Nová okna pro Domov sv. Josefa – příspěvkem pomůžete k rekonstrukci oken barokní budovy Domova sv. Josefa pro lidi s roztroušenou sklerózou v pokročilém stádu nemoci.

  • Výcvik asistenčního psa organizace Helppes – sbírka na trénink nového asistenčního psa pro hendikepovanou paní Věru, která o psa přišla, když ho někdo otrávil potravou v parku.


Vedle nejčastějších sbírek na pomoc nemocným, znevýhodněným nebo hendikepovaným se letos do Giving Tuesday přihlásilo 23 firem a organizací, které darují oblečení pro second-handy Moment o.p.s. Přibylo také firemních sbírek jídla a drogerie, do sbírky potravin se zapojí také zaměstnanci Ministerstva zahraničních věcí včetně ministra Tomáše Petříčka. Darovat potraviny potřebným v rámci Giving Tuesday je možní ještě dnes online na Rohlik.cz nebo Tesco.cz, kde jsou připravené tzv. balíčky pomoci pro domácnost, pro rodiče samoživitele, pro rodiny v nouzi nebo pro znevýhodněné seniory.



Že má dárcovství v Česku silně vybudovanou tradici, ukazuje aktuální průzkum společnosti Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti. Do Giving Tuesday se letos plánuje zapojit více než pětina populace. Pro 87 % dotazovaných je důležité pomáhat ostatním. Ti, kdo přispívají finančně, nejčastěji darují ročně částku do 500 Kč. Lidé preferují podporu dětí a handicapovaných. V případě přírodní katastrofy v zemi je 78 % Čechů ochotno pomoc.

Záštitu letošnímu ročníku Giving Tuesday udělili hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek, hejtmanka Jihočeského kraje Ivana Stráská, primátorka Brna Markéta Vaňková a opět primátor hlavního města Zdeněk Hřib. Za Prahu se do Giving Tuesday zapojuje i radní pro školství, sport, podnikání a inovace Vít Šimral. „Dárcovství a podpora potřebných má podle mě obrovský smysl. Já osobně v úterý 3. prosince daruji peníze na rekonstrukci skautské klubovny na Hanspaulce a pojedu i do Gymnázia Nad Štolou dát studentům staré košile,“ uvedl radní Vít Šimral.



Partnery letošního ročníku jsou Albatros Media, Nadace Vodafone a Skupina ČEZ. Partnerem výzkumu o dárcovství je agentura Ipsos.

O Asociaci společenské odpovědnosti

Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR) je největší iniciativa společenské odpovědnosti (CSR) a Cílů udržitelného rozvoje (SDGs) OSN v Česku. Hájí zájmy více než 300 členů z řad korporátního, neziskového, vzdělávacího i veřejného sektoru s cílem zvýšit jejich potenciál a kompetence v oblasti CSR a SDGs. Od roku 2017 uděluje prestižní Ceny SDGs za naplňování globálních cílů a je organizátorem unikátního ženského fotbalu Global Goals World Cup v Česku. Více na www.spolecenskaodpovednost.cz.

O výzkumu

Výzkum realizovala výzkumná a technologická firma Ipsos na reprezentativním vzorku populace ČR ve věku 18 až 65 let. Celkem se ho zúčastnilo 1005 respondentů. Výzkum byl realizován v listopadu 2019 pomocí Ipsos online panelu Populace.cz.
Sdílejte na: