Ochrana přírodních zdrojů, recyklace či podpora polárních lišek. Udržitelnost švédské značky Fjällräven.

21. 09. 2019

Při příležitosti letošního World Cleanup Day přinášíme pro naše členy i pro širokou veřejnost novou soutěž. Ve hře je v rámci projektu Plogging Česko 5 udržitelných batohů ze speciální edice Re-Kånken od Fjällräven.

Fjällräven (švédský výraz pro lišku polární) však nedbá jen na recyklovanost batohů, udržitelnost jde napříč celou jejich strategií. Trendem poslední doby u outdoorových značek je pěstovat vědomější a ekologičtější image. Fjällräven v současné době stojí na špičce nejudržitelnějších firem ve Švédsku a mimo jiné investuje do záchrany polárních lišek. Značka Fjällräven byla založena v roce 1960 Åke Nordinem v městečku Örnsköldsvik. Dnes tato společnost vyrábí odolné outdoorové vybavení, batohy a oblečení do přírody. Většina produktů Fjällräven má na sobě kromě ikonického loga s liškou také malou švédskou vlajku, obvykle umístěnou na švu.



Udržitelný batoh Re-Kånken

Jejich nejznámější produkt, školní batoh Kånken, přišel na trh v roce 1978 a dnes jej zná téměř každý. Švédský výrobce tímto batohem vyřešil problémy se skoliózou páteře švédských děti, kterým sliboval pohodlí při nošení a konec bolesti zad. V roce 2016 se ve Fjällräven rozhodli tuto edici inovovat ve snaze šetřit přírodní zdroje, ponechali ikonický design, ale používají stoprocentě recyklovaný materiál a udržitelnou technologii barvení.  „Naším cílem bylo vytvořit verzi kultovního denního batohu, který má co nejmenší dopad na životní prostředí,“ říká Henrik Andersson, vedoucí inovací a designu ve Fjällräven.

Speciální edice Re-Kånken je vyrobená z polyesteru recyklovaného z jedenácti plastových lahví. Batohy jsou barvené pomocí technologie SpinDye, která radikálně snižuje množství použité vody, energie a chemikálií. Barva se přidá na začátku výrobního procesu, než se plastové pelety promění v přízi. Přestože se jednalo o náročný proces, výsledek má skutečný dopad: batohy spotřebovávají o 75 % méně vody, o 67 % méně chemikálií a o 39 % méně energie ve výrobě a snížili uhlíkovou stopu originálního batohu o 20 %. Jelikož jsou všechny části vyrobeny ze stejného materiálu, může být batoh po opotřebování recyklován do nové textilie.

 

 


Jak je můžete vyhrát? Soutěž probíhá do 21. 9. 2019 (23:59 hodin) na Instagramu a soutěžící je povinen splnit několik podmínek pro účast v soutěži. Po skončení soutěže vybere pořadatel 5 nejzajímavějších fotek, úplná pravidla soutěže naleznete na tomto odkazu.



100% švédská vlna

Ve svých outdoorových svetrech Fjällräven používají udržitelnou lokální vlnu. V roce 2017 představili limitovanou edici svetrů Brattlands No.1, která je vyrobená ze 100% švédské vlny z ovcí chovaných na malé farmě na severu Švédska. Před několika lety se ve Fjällräven rozhodli projít celý dodavatelský řetězec a zjistili, jak je obtížné vysledovat celou cestu vlny až na farmu.

„Vlnu jsme často kupovali prostřednictvím výrobců přízí nebo dokonce výrobců tkanin, kteří jsou s výrobci přízí v kontaktu. Bylo proto náročné získávat naši vlnu přímo z farmy, která ji produkovala,“ dodala Christiane Dolva, manažerka udržitelnosti Fjällräven.

 

Christiane Dolva, manažerka udržitelnosti Fjällräven, na farmě Brattlandsgården


Spolu s holistickou farmou Brattlandsgården se pustili do projektu osvědčených postupů. Výsledkem byl svetr Brattlands No.1, díky jednoduchému a klasickému stylu bude tento svetr v nadcházejících letech vypadat stále skvěle. Je kvalitní, měkký, příjemný na dotek a nesvědí. Vlna má mezi 19 a 21 mikrometry (pro srovnání: Merino vlna má mezi 17 a 24 mikrometry, čím nižší číslo, tím jemnější vlna).



Iniciativa Arctic Fox na ochranu životního prostředí a podpora polární lišky

V roce 2018 zahájila značka Fjällräven iniciativu Arctic Fox na podporu projektů, které pomáhají k přírodě. Iniciativa je odrazovým můstkem pro nové projekty, které podporují ochranu životní prostředí a inspirují širokou veřejnost, aby v přírodě trávili čas. Projekt může přihlásit kdokoli, o finálním výběru rozhoduje porota a systém veřejného hlasování. Cílem je vytvořit větší zapojení do environmentálních otázek u širší skupiny lidí a kdekoli na světě realizovat projekty, které mají význam.Nejvýznamnějším projektem je Save The Arctic Fox. Od roku 1994 projekt podporují tým vědců na Stockholmské univerzitě, vedeného profesorem Andersem Angerbjörnem. Jejich výzkum pomohl poukázat na problémy lišek a spolu s Fjällräven rozšířit povědomí o aktuální situaci skandinávské polární lišky s mnoha pozitivními účinky. Fjällräven doufá, že iniciativa Arctic Fox povede k podobným pozitivním změnám i v dalších oblastech.

„Od 90. let se zapojujeme do různých projektů, které podporují polární lišky. Změna klimatu je součástí hrozby, která ohrožuje našeho jmenovce. Stalo se tak pro nás symbolem toho, že děláme svůj kousek na ochranu přírody. Uvědomili jsme si, že dokážeme hodně, ale společně dokážeme více,“ dodává Christiane Dolva. „I z toho důvodu jsme spustili iniciativu Arctic Fox, abychom rozšířili rozsah podporovaných projektů a zapojili co nejvíce lidí.“




Zdroje: 

  • Sustainability. Fjallraven Online Store [online]. Dostupné z: www.fjallraven.com/us/en-us/sustainability.

  • Get A Classic Swedish Backpack Design, Now Made With Recycled Water Bo. Fast Company | The future of business [online]. Copyright © 2019 Mansueto Ventures, LLC [cit. 21.09.2019]. Dostupné zde.

  • 100% Swedish Wool - Fjällräven Brattlands No.1 Sweater - Fjällräven Press Room. [online]. Copyright © 2019 [cit. 21.09.2019]. Dostupné zde.

  • The Arctic Fox Initiative - Fjällräven Press Room. [online]. Copyright © 2019 [cit. 21.09.2019]. Dostupné zde.

Sdílejte na: