Zelený brunch Asociace společenské odpovědnosti v duchu veganských Velikonoc

20. 04. 2019

Symbolicky na Zelený čtvrtek 18. dubna jsme společně s Unilever a Českou veganskou společností pořádali první veganský velikonoční brunch v duchu zdraví a zdravého životního stylu.

V sídle Unilever, kam dorazilo přes sto členů Asociace společenské odpovědnosti, jsme také představili vůbec první průzkum agentury Ipsos, který sledoval veganské trendy v Česku.

Mrkvové muffiny, mazanec nebo vajíčková pomazánka – klasická jídla, která zná každý, na velikonočním brunchi Asociace společenské odpovědnosti je ale všichni mohli ochutnat ve veganské podobě na základě receptů, které připravila Česká veganská společnost. Právě rostlinný jídelníček je podle vědců ideální variantou, jak se může společnost chovat odpovědněji k planetě.

V úvodu všechny přivítala ředitelka Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlová, která představila veganku a úspěšnou blogerku Nikoletu Kováč, známou také pod přezdívkou Surová dcerka. Její příspěvek se věnoval veganství od ekologického pohledu přes etický až k čistě praktickému nákupu v obchodě. „Nabídka rostlinných variant surovin i jídel se neuvěřitelně rozrůstá, a dokonce skvěle chutnají, což třeba ještě před deseti lety nebylo tak samozřejmé,“ uvedla Nikolela Kováč.



O tom, jak se česká společnost staví ke změnám jídelníčku v duchu vegetariánství či veganství, mluvil ředitel komunikace výzkumné agentury Ipsos Tomáš Macků. Aktuální průzkum, který pro Asociaci společenské odpovědnosti v březnu provedl, ukazuje, že v Česku žije bez masa a masných výrobků celkem 5 % populace, další 4 % lidí jedí maso jenom příležitostně (tzv. flexitariáni.) „Zajímavé je, že pro třetinu lidí s VŠ vzděláním, kteří snížili nebo plánují snížit konzumaci mléka a výrobků z něj, byla důvodem ohleduplnost ke zvířatům,“ řekl mimo jiné Macků. V případě zájmu můžeme zaslat celou závěrečnou zprávu z výzkumu (na osobní vyžádání na mailu info@a-csr.cz). Z průzkumu také vyplývá, že kromě stravování řeší řada lidí veganství i v módě nebo kosmetice – bezmála polovina lidí (49 %) při nákupu zkoumá, jestli byl produkt vyroben s ohledem na životní prostředí, víc než polovina populace (53 %) zjišťuje, jestli je obal ekologický, na což také reagují kosmetické firmy.



Druhá část akce patřila členům Asociace společenské odpovědnosti, kteří představili své aktivity směrem k lepšímu zdraví a udržitelnosti. Na lince veganství pokračovala Magdalena Leimerová z Unilever s představením široké palety veganských produktů různých výrobků firmy: od populární zmrzliny Magnum ve veganském provedení přes vegetariánskou majonézu Hellmann’s po kosmetiku Love Beauty & Planet. „V našem portfoliu není veganská certifikace spojená jen s potravinami a zmrzlinou, ale také kosmetikou. Příkladem jsou dvě nové značky v našem portfoliu, které ji mají – Love Beauty & Planet a Schmidt’s. V tomto segmentu certifikace mino jiné potvrzuje etický výrobní cyklus produktů,“ uvádí Magdalena Leimerová, mluvčí pro udržitelnost společnosti Unilever.



S programem FOOD na podporu kvalitního a vyváženého stravování následovala Michaela Čihalíková z Edenred, která se zaměřila především na problémy s obezitou a možná řešení pro zaměstnavatele, jak v této oblasti pomoci svým zaměstnancům. Na základě osobního příběhu jedné ze zaměstnankyň pak za Českou poštu ukázala Marta Selicharová úspěšný preventivní program proti rakovině prsu a rakovině kůže pro pošťačky. O zlepšení zdraví díky ukončení závislosti na kouření mluvil Adam Kulhánek z Adiquit. Mobilní aplikace pomáhá kuřákům při procesu odvykání a stává se osobním terapeutem, kterého mají kdykoli po ruce.

O preventivním programu Alzheimerovy nemoci mluvil Ladislav Wagner z Odborové zdravotní pojišťovny, která hradí potřebná vyšetření stavu paměti, a navíc přispívá na vyšetření ostatních mozkových funkcí. Následovalo představení programu Skutečně zdravá škola o stravování dětí na základních školách, kterému se věnovala Karolina Kallmünzerová, a podle kterého jen zdravé děti vyrostou ve zdravé dospělé, kteří pak mohou tvořit zdravou společnost. Skupinu prezentujících uzavřela Martina Flídrová z České podnikatelské pojišťovny s aplikací a webem Aktivně a zdravě. Ten pomáhá široké veřejnosti se zdravým životním stylem od pohybu přes zdravý jídelníček.



V závěru akce Česká veganská společnost spolu s Rostlinně představila rostlinný produkt roku 2018. Tím se stalo již zmiňované veganské Magnum, které získalo ve veřejném hlasování celou čtvrtinu hlasů. Zpestřením celého veganského brunche byla také ochutnávka známého veganského burgeru Beyond Meat, které speciálně pro velikonoční brunch připravila společnost Makro. „Poptávka našich zákazníků po trendech souvisejících se zdravou výživou a udržitelností se každým rokem zvyšuje, v našem případě hovoříme především o profesionální gastronomii a tradičním maloobchodu. V poslední době začínáme hojně zařazovat také veganské produkty. Jsme moc rádi, že můžeme jako první v České republice uvést revoluční veganský Beyond Meat burger, který je jasnou ukázkou, že i rostlinná alternativa dokáže kvalitně nahradit maso. Jeho výroba je navíc mnohem šetrnější k životnímu prostředí,“ uvádí Romana Nýdrle, ředitelka korporátní komunikace MAKRO Cash & Carry.



Všichni účastníci veganského brunche si navíc jako dárek odnesli voucher do fitness a wellnes od Balance Clubu Brumlovka, který se nesl v duchu grafiky SDG 3 – Zdraví a kvalitní život.

Fotogalerii z akce od Jana Nechvíle si můžete prohlédnout ZDE.




O výzkumu:
Výzkum byl realizován v březnu 2019 na reprezentativním vzorku internetové populace ČR ve věku 18-65 let (podle věku, pohlaví, kraje, velikosti místa bydliště a vzdělání). Celkem se ho zúčastnilo 1016 respondentů. Výzkum byl realizován pomocí Ipsos online panelu Populace.cz. V případě zájmu můžeme zaslat celou závěrečnou zprávu z výzkumu (na osobní vyžádání na mailu info@a-csr.cz).
Sdílejte na: