Holky nechtějí být jen růžové princezny

26. 11. 2013

Genderová stereotypizace v dětských hračkách je víc než zřejmá.

Všechno růžové a v souvislosti s domácností je pro holčičky, všechno ostatní je pro kluky. Univerzální dárek pro holčičku je jasně panenka a pro kluka zase autíčko. Takové zobecňování ale pobuřuje obě strany. Společnost Goldie Blox se to rozhodla změnit.

Aby podpořila lepší začleňování žen do technické komunity, která je ovládána spíše muži, rozhodla se začít s dívkami. Mezi inženýry je totiž 89 % mužů a jen 11 % žen. Obchodní záměr je tak jasný - nabídnout holkám složitější hračky, než jsou panenky. Takové, které v nich podnítí zájem o techniku a přivedou je na cestu budoucích inženýrek.

Revoluce v růžové uličce vypadá slibně. Výrobci hraček ale stížnostem na genderovou stereotypizaci čelí opakovaně. V paměti ještě možná máte příběh malého chlapce a jeho sestry, která na hračkářském gigantu Hasbro vymohla, aby se začaly dětské trouby vyrábět i v jiných barvách než je růžová a fialová, aby se její malý bratr nemusel stydět si s troubou hrát.

Třináctiletá McKenna Pope chtěla svému malému bratrovi udělat radost a dát mu pod stromek dárek, po kterém touží. Rád si hraje na kuchaře a chtěl malou plastovou troubu. Ale od tohoto přání ho odrazovala právě nálepka “pro holky”. McKenna proto vytvořila video a petici, kde bojuje za to, aby se hračka začala vyrábět i v jiných barvách a aby se na obalu byli i chlapci. A svůj boj vyhrála. Její petici podepsalo přes 45 tisíc lidí. Společnost Hasbro vyrábějící hračku pro rok 2013 naplánovala další barevná provedení - modrou, stříbrnou a černou. A na krabici se objeví i chlapci.

Hračkářský průmysl a jeho reklamy podporují stereotypní představy spojené s pohlavím. Ale firmy se brání, že jen reagují na stav ve společnosti. Tedy, že za rozlišováním na holčičí a klučičí může rodina a škola. Je to začarovaný kruh. Ale nad propagací jednotlivých produktů by se měly hračkářské firmy zamyslet.

Až 85 % hraček, na kterých převažuje černá, hnědá, červená nebo šedá, bylo ve studii Carol Austerové ozačeno za klučičí. 86 % s růžovou a 65 % s fialovou barvou zase za holčičí. Ale barva není jediný genderový determinant. Také jazyk reklam je pro holky a pro kluky odlišný. Ze studie "The Achilles Effect: What Pop Culture Is Teaching Young Boys About Masculinity" vyplývá, že nejčastější slova v reklamách na hračky pro kluky jsou bitva, síla či hrdina. V reklamách pro dívky zase dominovala slova jako láska, zábava, kouzlo a párty.

Je třeba ale poznamenat, že se některé hračkářské firmy snaží proti genderovým stereotypům bojovat. Příkladem může být švédská firma Top Toy a její vánoční katalog, ve kterém si chlapci hrají na žehlení a kadeřnický salon a holčičky si hrají s autodráhami.

Zdroj: m-journal.cz, 2013 a goldieblox.com, 2013
Sdílejte na: