Odborníci sestavili dietu, která pomůže zachránit svět

18. 02. 2019

Skupina vědců navrhla dietu, která má potenciál zlepšit nejen vaše zdraví, ale i zdraví celé planety.

V angličtině se nazývá Planetary health diet a byla sestavena 37 odborníky, kteří hledali odpověď na otázku, jak uživit populaci 10 miliard lidí, aniž by to zásadně ovlivnilo stávající život na Zemi. K překročení hranice 10 miliard lidí má dojít už v roce 2050.

Nově navržená dieta by měla obsahovat více než dvojnásobnou konzumaci zdravého jídla, jako je ovoce, zelenina, luštěniny a ořechy. O polovinu by se měla naopak snížit konzumace nezdravých jídel, jako jsou přidané cukry nebo červené maso. Přechod k tomuto typu diety by mohl předejít téměř 11 milionům úmrtí ročně, tedy 24 % úmrtí všech dospělých na světě.



Druhým cílem speciálně sestavené komise bylo zredukovat environmentální dopad naší stravy. Toho se dá docílit právě zmiňovanou zdravější dietou, lepšími postupy v potravinářském průmyslu a omezením plýtvání jídlem.

Komise doporučuje přechod k tzv. flexiteriánství, tedy omezování živočišných výrobků. K tomu by mělo docházet vždy ve specifickém kontextu daného území. Západní země by měly zredukovat hlavně příjem červeného masa, a to na pouhých 14 g denně. Africké země by měly omezit příjem zeleniny s vyšším obsahem škrobu, jako jsou brambory nebo cassava. Japonsko a další východní asijské země by měly snížit příjem rybího masa na pouhých 28 g denně.

Namísto červeného masa bychom měli přijímat bílkoviny hlavně z luštěnin (75 g denně). Zelenina by měla tvořit největší část naší stravy (300 g denně). Naopak nasycené tuky, mezi něž patří například olej, by měly tvořit nejmenší součást našeho jídelníčku, tedy 11,8 g denně. Většina denního příjmu kalorií by měla pocházet z celozrnných potravin, nejméně kalorií pak z přidaných cukrů. Cukru bychom si měli dávat maximálně 8 čajových lžiček denně.



David Yeung, spoluzakladatel hnutí Green Monday a jeden z představitelů Světového ekonomického fóra 2018, věří, že taková dieta je dosažitelná pro každého, pokud k ní přistupujeme malými krůčky: „Každý se může stát flexitariánem jednoduše, stačí omezit množství masa a zvolit jídlo bez živočišných výrobků jeden, dva nebo klidně i pět dní v týdnu.“

Lisa Sweet ze Světového ekonomického fóra podotýká, že jsou pro udržitelnost potravinářského průmyslu nyní stěžejní tři procesy – zavést do stravy alternativní zdroje bílkovin, zlepšit způsob produkce masa a změnit zákaznické chování. „K tomu bude potřeba spolupráce firem a všech zájmových skupin. Narativy založené na vědeckém zkoumání musí být rámovány tak, aby rezonovaly se snahou zákazníků změnit svůj způsob stravování.“



Zdravá dieta je dnes klíčovým problémem. Podle publikované zprávy odborníků představuje nezdravý způsob stravování větší riziko než nechráněný sex, alkohol, drogy a tabák dohromady. Pokud mají být zachovány přírodní systémy a procesy, na kterých lidstvo závisí, je nutné, aby všechny sektory spolupracovaly na proměně současných stravovacích návyků.




Zdroj: Volně přeloženo Českou veganskou společností, členem Asociace společenské odpovědnosti, z anglického originálu Why we all need to go on the ‘planetary health diet’ to save the world.
Sdílejte na: