Rok 2019 by mohl být přelomový pro potravinový průmysl

25. 01. 2019

Pro trh s rostlinnou stravou byl letošní rok přelomový. Prodej rostlinných alternativ masa vzrostl o 23 %. Překonal tak hranici 760 milionů amerických dolarů.

„Stojíme u počátku velkých změn,“ říká Caroline BushnellGood Food Institute, organizace dlouhodobě pozorující tento trend. „Společnosti si uvědomují, že rostlinnou stravu už nevyhledávají jen vegani a vegetariáni, ale i širší veřejnost.“

Trh s rostlinnou stravou se tak značně rozrůstá a společnosti dělají vše pro to, aby jejich výrobky vyhověly i chuťovým buňkám lidí, kteří maso ze svého jídelníčku nevyloučili. „Řada firem z masného průmyslu nyní expanduje i na trh s rostlinnou stravou. Dokonce se snaží zákazníkům představovat pod novou značkou. V jejich propagaci už není klíčové ani tak maso, jako proteiny,“ doplňuje Bushnell.

Podle Mikea Leeho z Alpha Food Labs, platformy napomáhající vzniku společností produkujících zdravé a trvale udržitelné potraviny, bude v roce 2019 pro firmy klíčové vstoupit na trh. „Zatímco v posledních letech dominovala snaha společností získat si zákazníky, bude nyní nutné zaměřit se na uspokojení poptávky.“

Příkladem je společnost Impossible Foods, která ohlásila, že její rostlinný burger bude v supermarketech k dostání příští rok. Již nyní se prodává v řetězci White Castle, což byl podle Leeho skvělý tah. „Tyhle věci musí být levnější a dostupnější, pokud chceme opravdu změnit potravinový průmysl.“

Vývoj v supermarketech sleduje i Bushnell. „Někteří inovativní prodejci úspěšně mění způsob propagace rostlinných alternativ. Umisťují je vedle masa, nikoli do zvláštní sekce pro vegetariány. Je to velmi důležitý krok. Už u rostlinného mléka se ukázalo, že jeho prodeje rostou, pokud je umístěno hned vedle mléka kravského a ne ve speciálním oddělení.“

„Pokud je Beyond Meat Coca Cola, pak je Impossible Foods Pepsi,“ přirovnává Mike Lee. Obě společnosti se spolu příští rok utkají na trhu a obě s největší pravděpodobností čeká masivní nárůst prodeje. Podle Bushnell bude důležitým aspektem v roce 2019 také navazování partnerství mezi firmami. „O rostlinnou stravu se začínají zajímat klíčoví hráči na trhu. Do výzkumu rostlinných alternativ masa jich investuje čím dál více.“

 

Společnost Beyond Meat získává od svého založení v roce 2009 stále větší obliby - mimo jiné do ní také investoval Bill Gates a Leonardo DiCaprio


Příští rok také zákazníci konečně vyzkouší maso vypěstované v laboratoři. Společnost JUST, která začala s výrobou rostlinných majonéz, plánuje od roku 2019 prodávat laboratorně vypěstované kuřecí. „Pokud se jim to skutečně podaří, budou první firmou, která nabídne takto vyprodukované maso široké veřejnosti,“ uvažuje Lee. JUST nyní spolupracuje i s japonskou firmou Toriyama na výrobě laboratorního hovězího. Kdy s ním vyjdou na trh, však ještě neoznámili.

Mike Lee také upozorňuje na firmu Finless Foods, která se snaží snižovat cenu laboratorně vypěstovaného tuňáka, aby nestál více, než běžný tuňák v obchodech. Další podobně zaměřená společnost Memphis Meats nechce s prodejem svých produktů začínat před rokem 2021. Prozatím plánují zůstat v ústraní a sledovat vývoj. „Jsem si jistý, že se zaměří na to, jak se se vstupem na trh vypořádá JUST jakožto průkopník v tomto radikálně novém potravinovém odvětví,“ komentuje Lee.

JUST plánuje expandovat i do světa. Jde o první společnost, která se dostala do čínských supermarketů a restaurací se svým JUST egg. „Myslím, že Čína nabízí ohromné příležitosti pro vývoj potravinových technologií,“ říká Josh Tetrick, jeden ze zakladatelů JUST. „Řada současných představitelů čínské vlády zažila ve svých životech hladomor a mají tudíž z nedostatku jídla skutečný respekt. JUST představuje zcela nový typ jídla, který může mít v této oblasti skutečný vliv.“

 

Veganská alternativa k míchaným vajíčkům, je založen na izolátu bílkoviny z mungo fazolí. Firma tvrdí, že na výrobu JUST EGG spotřebuje o 77 procent méně vody než je potřeba na produkci běžného vejce.


Díky spolupráci s Eurovo se JUST dostane i do Evropy. Eurovo je společnost prodávající vejce, JUST egg nyní bude nabízet společně se svými ostatními konvenčními produkty.

Ve Spojených státech společnosti bedlivě očekávají nové vládní regulace na výrobu laboratorního masa. Tetrick doufá, že budou dokončeny v roce 2019, spíš s tím ale nepočítá. Místo toho se dál zaměřuje na vývoj nových produktů. „Lidé vždycky toužili po jídle, které dobře chutná a ze kterého se zároveň i dobře cítí. Právě díky tomuto bude prodej rostlinných alternativ dále narůstat,“ předpovídá Tetrick.




Zdroj: Volně přeloženo Českou veganskou společností, členem ACSR, z anglického originálu “2019 Could Be A Turning Point For Plant-Based And Cultured Meats”.
Sdílejte na: